Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 10066-10085 of 14137
-
Programlojalitet og lokale translasjoner: En kvalitativ intervjustudie av hvordan lærere ved to skoler har opplevd implementeringen av utviklingsprogrammet PALS
(Master thesis, 2011)Tema for denne masterstudien er skoleutvikling. Jeg har valgt å studere hvordan lærere ved to skoler har opplevd prosessen med å implementere utviklingsprogrammet: Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i ... -
Programmering og matematisk samtale - hånd i hånd
(Master thesis, 2020)Elevene i dagens skole skal være med å sette preg på fremtidens samfunn, hvor det er flere jobber som krever forståelse for teknologi. Programmering kan hjelpe oss med å forstå teknologiens muligheter og begrensinger ... -
Programmering og matematisk samtale - hånd i hånd
(Master thesis, 2020)Elevene i dagens skole skal være med å sette preg på fremtidens samfunn, hvor det er flere jobber som krever forståelse for teknologi. Programmering kan hjelpe oss med å forstå teknologiens muligheter og begrensinger ... -
Programmering og naturlig seleksjon kombinert i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien presenterer utviklingen og utprøvingen av en læringsressurs som kombinerer arbeid med programmering og naturlig seleksjon for å imøtekomme utfordringene knyttet til disse temaene i skolen. Utviklingsarbeidet ... -
Programmering og naturlig seleksjon kombinert i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien presenterer utviklingen og utprøvingen av en læringsressurs som kombinerer arbeid med programmering og naturlig seleksjon for å imøtekomme utfordringene knyttet til disse temaene i skolen. Utviklingsarbeidet ... -
Programmering og problemløsning i matematikk: En studie i hvordan programmering kan tilrettelegge for problemløsende aktivitet i matematikk
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan programmering kan tilrettelegge for problemløsende aktivitet i matematikk. Høsten 2020 innførte Utdanningsdirektoratet en oppdatert lærerplan for matematikk, og med denne har ... -
Programmeringsinnhold i lærebøker
(Master thesis, 2022)Programmering ble fra og med skoleåret 20/21 innført som en del av matematikkfaget gjennom fagfornyelsen. Denne studien har undersøkt programmeringsinnholdet i norske lærebøker i matematikk på mellomtrinnet. Hensikten har ... -
Programmeringsoppgaver i lærebøker i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien har undersøkt programmeringsoppgavene i trykte lærebøker i faget matematikk 1T. Formålet med masteroppgaven er å vurdere hvilke muligheter elevene får til å arbeide med algoritmisk tenkning, problemløsning ... -
Programmeringsverktøy i matematikkundervisning: En kvalitativ intervjustudie av et utvalg grunnskolelæreres refleksjoner
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for temaet som denne masteroppgaven tar opp er innføringen av programmering i den norske grunnskolen gjennom Fagfornyelsen, der hovedansvaret for opplæringen ble lagt til matematikkfaget. Det blir dermed opp til ... -
Progresjon & undervisningsmetode i bokstavinnlæringen
(Master thesis, 2022)Forskningen har over lengere tid vist til at en rask bokstavprogresjon vil gagne elevene i bokstavinnlæringen, både de som henger etter og de som har solide bokstavkunnskaper. En slik tilnærming vil legge til rette for tid ... -
A progressive development of a visual analysis interface of climate-related VGI
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper describes the progressive development of three approaches of successively increasing analytic functionality for visually exploring and analysing climate-related volunteered geographic information. The information ... -
Project Paternity Leave. Taking ownership to fathering
(Master thesis, 2015)Twenty-two years have passed since the "father`s quota” in 1993 was supplemented as a part of the Norwegian paid parental leave scheme exclusively reserved for the father. This is a relatively new situation as men ... -
Project report: Requirements specification
(Research report, 2020)The SAMRISK project “Sharing incident and threat information for common situational understanding“ (INSITU) commenced in May 2019. The INSITU project develops solutions for establishing a common situational understanding ... -
Projecting armed conflict risk in Africa towards 2050 along the SSP-RCP scenarios: a machine learning approach
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In the past decade, several efforts have been made to project armed conflict risk into the future. This study broadens current approaches by presenting a first-of-its-kind application of machine learning (ML) methods to ... -
Projecting long-term armed conflict risk: An underappreciated field of inquiry?
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Projecting sustainable mobility scenarios for Oslo towards 2040 : the potential of car-sharing, ridesharing and cycling
(Master thesis, 2018)Pushing towards achieving a sustainable mobility future, policy-makers have introduced a zerogrowth objective for car traffic in a number of urban areas in Norway, including Oslo. It stipulates that all future traffic ... -
Projektbaserad labundervisning inom grundläggande fysik för civilingenjörsstudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Vi presenterar resultat från en pågående omläggning av laborationerna i fysik för civilingenjörsstudenter till en projektbaserad arbetsform baserad på enkla försök med tydliga ingenjörsbetonade uppgifter. Studenternas svar ... -
The Prometheus Leadership Commons: A Meta-Framework for Leadership and Leadership Development
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Leadership development suffers a plethora of problems: complexity, competitiveness, pressured stakeholders and unmet needs only start to express the challenges. These issues are suitably summarized by this meta-problem for ...