Blar i Institutt for språk og litteratur på forfatter "Fodstad, Lars August"
-
Den fødte forbryter: Diskursive brytninger i fremstillinger av kriminalitet og degenerasjon i norsk litteratur og offentlighet 1890-1910
Warberg, Silje (Doctoral theses at NTNU;2016:318, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag av avhandlingen: Avhandlingen er en litteraturvitenskapelig studie som undersøker fremstillinger av kriminalitet og degenerasjon i Norge mellom 1890 og 1910. Betegnelsen «Den fødte forbryter» knyttes særlig ... -
«Det finnes alltid en joker som gjennomskuer blendverket»: En analyse av den implisitte leser i Kabalmysteriet av Jostein Gaarder
Rye, Anne-Gjertrud (Master thesis, 2013)Det finnes alltid en joker som gjennomskuer blendverket» er en masteroppgave om den implisitte leser i Jostein Gaarders Kabalmysteriet fra 1990. Bakgrunnen for oppgaven er samtidsresepsjonens samstemte utsagn om at den ... -
“Det her forekom meg å være litt mission impossible” En kvalitativ undersøkelse av fordypningsoppgaven i norskfaget
Aakerhus, Karoline Fætten (Master thesis, 2019)Samfunnet er i stadig endring, noe som stiller nye krav til det norske utdanningssystemet. Gjennom utdanning skal elever rustes til å virke og bidra i samfunnet på ulike måter. Studiespesialiserende utdanningsretninger i ... -
«Det var ikke jeg alene som skrev dette»: En analyse av brudd med populær serielitteratur i Sagaen om Isfolket
Ånonli, Charlotte (Master thesis, 2013)Denne oppgaven tar utgangspunkt i to aspekt i Sagaen om Isfolket som kan forstås som brudd på kjennetegn av populær serielitteratur. Det er i hovedsak tre bøker i serien som blir anvendt: 1. Trollbundet, 43. Et streif av ... -
"Drømmere i livets ørken": En analyse av outsiderposisjonen i Axel Jensens Ikaros og Joacim.
Helgemo, Sanna Marie (Master thesis, 2014)Oppgaven utforsker outsiderposisjonen i Axel Jensens bøker Ikaros (1957) og Joacim (1961). Problemformuleringen legger særlig vekt på protagonistenes motivasjon for å søke outsiderposisjonen, samt stiller spørsmålet om det ... -
"Eg gjer jo det eg opplever er viktig" - Ein studie av norsklærarars førestillingar om progresjon i litterær kompetanse på ungdomstrinnet
Husabø, Gabriela Burgos (Master thesis, 2019)Denne masteroppgåva undersøkjer eit utval norsklærarar sine tankar om skjønnlitteraturundervisninga på ungdomsskulen. Meir konkret handlar det om forholdet mellom kva lærarane meiner er målet og føremålet med litteraturu ... -
En analyse av fortolkningsrommet i Hans Aanruds fortellinger
Seter, Malin (Master thesis, 2016)Oppgavens hovedformål har vært å studere hvordan fortolkningsrom skapes, og på hvilken måte de påvirker forståelsesprosessen, i forfatterskapet til Hans Aanrud. Med utgangspunkt i en nærlesning av fortellingene «En vinternat» ... -
Folkelighet og forfall: Modernitetskritiske innganger til Alexander L. Kiellands Jacob
Fodstad, Lars August (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:86, Doctoral thesis, 2010) -
Fra fremskrittets heltinne til blodsugende prostituert? En diskursiv lesning av Alexander L. Kiellands Garman & Worse (1880), Gift (1883) og Jacob (1891).
Stellander, Sanna (Master thesis, 2021)Denne oppgaven er en diskursiv lesning av Alexander L. Kiellands romaner Garman & Worse (1880), Gift (1883) og Jacob (1891). Jeg ønsker å se hvordan Kiellands tre romaner fungerer som et møtested mellom ulike diskurser om ... -
I litteraturlaboratoriet. Didaktisk praksis for litterær kompetanse
Fodstad, Lars August; Myhre Thomassen, Maja (Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen undersøker i hvilken grad og på hvilke måter visse undervisningsaktiviteter legger til rette for utvikling av elevers utvikling av litterær kompetanse i norskfaget på videregående skole. Utgangspunktet er Sheridan ... -
Identitet i skrift - en komparativ karakteranalyse av Ask og Karl Ove i henholdsvis Sangen om den røde rubin og Min kamp 5
Kristiansen, Veronica Valle (Master thesis, 2019)Sammendrag Denne oppgavens hovedanliggende er å sammenligne hovedkarakterene i Agnar Mykles Sangen om den røde rubin og Karl Ove Knausgårds Min Kamp 5 med fokus på selvidentitet som refleksiv prosess. Den amerikanske ... -
«Korte øjeblikke der bliver som evigheden»: Peter Høegs roman De måske egnede: Tekst, kritikk og kriterier
Albrigtsen, Yvonne (Master thesis, 2013)«Korte øjeblikke der bliver som evigheden» er en masteroppgave som handler om hvorvidt det er skrevet noe «sant» både om og i De måske egnede av Peter Høeg, og hvordan dette har betydning for vår forståelse for dette verket. ... -
Litteraturlaboratoriet i praksis : en undersøkelse av hvordan man kan legge til rette for en litteraturdidaktisk praksis i norskfaget som fremmer skjønnlitterær kompetanse
Thomassen, Maja Myhre (Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan legge til rette for en litteraturdidaktisk praksis i norskklasserommet som fremmer skjønnlitterær kompetanse som en literacy-kompetanse. Dette undersøkes ved å utforske et ... -
Litteraturundervisning i videregående skole - ferdighet eller følelse? En studie av norsklæreres forestillinger om litterær kompetanse
Gagnat, Line Haanes (Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven undersøker hvilke forestillinger norsklærere i videregående skole har om litterær kompetanse. Mer konkret handler det om hva lærerne mener at elevene skal lære i litteraturundervisningen, og hvordan ... -
Litterær tolkning som norskfaglig sjanger - En kvalitativ studie av prosessen fra utforskende lesing til skriftlig produkt
Tysdahl, Line Ødegaard (Master thesis, 2019)Den litterære tolkningen som sjanger er nevnt både i nåværende og i forslag til fremtidig læreplan, og blir gitt som oppgave til eksamen hvert år. Litterær tolkning står sentralt i norskfaget, og inviterer både til ... -
«Livet og det skrevne livet, var det to forskjellige ting?»: Narrative strukturer og selvframstilling i Tomas Espedals Imot kunsten (notatbøkene)
Plassen, Endre (Master thesis, 2013)Imot kunsten (notatbøkene) er skrevet av Tomas Espedal og ble gitt ut i 2009. Første gang jeg leste boken var i 2010, og jeg fattet umiddelbart interesse både ut fra dens tekstlige innhold og ut fra utfordrende formspråk. ... -
Mordmedieringer. Finn Iunkers Det skjendige drapet i Skippergata i et mediearkeologisk perspektiv
Fodstad, Lars August (Peer reviewed; Journal article, 2021)Mediating Murder. Finn Iunker's play "Det skjendige drapet i Skippergata" in a media archeological perspective -
Mytologisk prefigurasjon i Olav Slettos bøker om Loke
Mørk, Eva-Charlotte (Master thesis, 2016)I denne avhandlingen diskuterer jeg mytologiens rolle som prefigurasjon i Olav Slettos fantasy-serie om Loke (1915-1918). Prefigurasjonsbegrepet er hentet fra John J. Whites tekst Mythology in the Modern Novel: A Study of ... -
Når realfag og litteratur møtes: Om interdiskurs og termopoetikk i Monstermenneske av Kjersti Annesdatter Skomsvold
Moa, Ørjan Davidsen (Master thesis, 2013) -
Norsklærer – en egen profesjon?
Brumo, John; Dahl, Thomas; Fodstad, Lars August (Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen beskriver hva som kjennetegner profesjonalitet, og undersøker hva som kan ligge i forståelsen av en profesjonell lærer. Særlig drøftes norsklærernes utfordringer og de rammene som dagens norsklærere arbeider ...