• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Det her forekom meg å være litt mission impossible” En kvalitativ undersøkelse av fordypningsoppgaven i norskfaget

Aakerhus, Karoline Fætten
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2302283.pdf (7.157Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610069
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for språk og litteratur [1788]
Sammendrag
Samfunnet er i stadig endring, noe som stiller nye krav til det norske utdanningssystemet. Gjennom utdanning skal elever rustes til å virke og bidra i samfunnet på ulike måter. Studiespesialiserende utdanningsretninger i videregående opplæring skal gjøre elevene forberedt og motivert til å gjennomføre høyere utdanning. Denne studien har sett på studieforberedende faktorer i lys av arbeidet med fordypningsoppgaven på VG3. For å finne svar på hvilke områder oppgaven er studieforberedende er det teoretiske rammeverket både pedagogiskteoretisk gjennom en sosiokognitiv tilnærming, og fagdidaktisk gjennom å gjøre rede for begrep og teorier som er relevant for norskfaget.

I alt har seks informanter bidratt i studien, hvor fem av disse var elever fra én studieforberedende klasse og faglæreren deres. Gjennom å få innblikk i hvordan de reflekterer over prosessen i arbeidet bidrar studien til innsikt i utfordringene de møter i fordypningsoppgaven. På denne måten er det også mulig å si noe om hvordan elevene opplever mestring og utvikling i arbeidet. Studien bidrar derfor til en forståelse av både fordeler og ulemper ved fordypningsoppgaven.

Studien finner at elevenes forutsetninger gir ulikt utbytte av arbeidet. Både det faglige og kognitive utbyttet varierer, selv om det også på noen områder er sammenfall i funnene. Studien avrundes med en implikasjon for videre praksis som viser at det bør gjøres rom for arbeidet med en fordypningsoppgave i norskfaget, men at dette innebærer at elevene må forberedes til arbeidet gjennom hele videregående skole. Derfor anbefales det at det utarbeides felles nasjonale retningslinjer som både legitimerer oppgavens plass i norskfaget, men som også bidrar til tydeligere rammer for lærere og elever.
 
 
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit