Blar i Institutt for språk og litteratur på tittel
Viser treff 831-850 av 2420
-
Gesture and Language Trajectories in Early Development: An Overview From the Autism Spectrum Disorder Perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The well-documented gesture-language relation in typical communicative development (TD) remains understudied in autism spectrum disorder (ASD). Research on early communication skills shows that gesture production is a ... -
Gilgi - eine von uns (1931) - ein Bildungsroman?
(Bachelor thesis, 2020)Diese Arbeit handelt von dem Roman Gilgi - eine von uns von Irmgard Keun, der 1931 veröffentlicht wurde. Die Arbeit untersucht, ob dieser Roman als Bildungsroman gelesen werden kann. Bildungsroman ist ein zentrales Genre ... -
Gjenfødelsen av Sylvia Plaths Poesi Gjennom Tarot
(Bachelor thesis, 2023)En Analyse av "Ariel" og "Tulips" Gjennom Tarot -
Gloria Anzaldúa: La doble amenaza del racismo y el sexismo hacia las chicanas viviendo entre México y estados Unidos
(Bachelor thesis, 2021)Resumen: Gloria Anzaldúa, nacida como sexta generación chicana, tenía y todavía tiene una voz importante para las chicanas y su lucha feminista. Contribuyó al creciente movimiento chicano en los años de 1970 y 1980, con ... -
“Go then. There are other worlds than these.” Portals and Consequences in the Works of Pullman and King.
(Bachelor thesis, 2019) -
Google Translate: Friend or Foe? An exploration of the use and attitudes to the use of Google Translate among teachers and pupils in two Norwegian upper secondary schools
(Master thesis, 2018)In this qualitative study, I explore uses and attitudes to the use of Google Translate among teachers and pupils in two Norwegian upper secondary schools, and what potentials and problems they see connected to its use in ... -
Gotta get a rhythm up to cry - Religiøsitet og fremføring av identitet i Allen Ginsbergs selvbiografiske dikt “Kaddish”
(Master thesis, 2018)Ginsberg oppnår i "Kaddish" det David Graham og Kate Sontag i After Confession: Poetry as Autobiography kaller førstepersonslyrikk med en større sosial visjon: poesi som oppnår opplysning over narsissisme, universal resonans ... -
Graded readers: An intralingual translation case study
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven tar for seg intralingual oversettelse gjennom analyse av en gradert (lettlest) lesebok. Kildeteksten er Matilda av Roald Dahl og målteksten er en versjon av teksten som er monospråklig oversatt for det formål ... -
Grammar competence in Lule Sami L1 and L2 young speakers: An investigation of consonant gradation, the grammar of spatial expressions and personal pronouns marked for dual
(Master thesis, 2013)The current master thesis is a study of the grammatical competence of Lulesami speakers. Lule Sami is a minority language in Norway and Sweden that suffers under the dominant languages of the aforementioned nation states. ... -
Grammar teaching in ESL classrooms : an analysis of R94 and LK06 textbooks
(Master thesis, 2014)Målet med oppgaven var å få et større inblikk i hvordan grammatikk vektlegges i lærebøker brukt i engelsk undervisning. Opggaven er en teoretisk analyse av lærebøker som er brukt i engelsk i første klasse på videregående ... -
Grammatical Gender in American Norwegian Heritage Language: Stability or Attrition?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper investigates possible attrition/change in the gender system of Norwegian heritage language spoken in America. Based on data from 50 speakers in the Corpus of American Norwegian Speech (CANS), we show that the ... -
Grammatical Gender: Acquisition, Attrition, and Change
(Journal article; Peer reviewed, 2021)This paper discusses grammatical gender in Norwegian by bringing together data from first language acquisition, Norwegian heritage language, and dialect change. In all these contexts, gender is often claimed to be a ... -
Grammatikalisering av adverbet "gjerne" i ulike norske varieteter
(Peer reviewed; Journal article, 2015)En ytring av setningen Jeg kjøper gjerne Jarlsbergostkan beskrive hva den som sierdette, kan tenke seg å gjøre i en gitt situasjon, men en ytring av den samme set-ningen kan òg beskrive hva han eller hun pleier å gjøre. ... -
Grammatikk- og uttaleundervisning for voksne innlærere av norsk – kan man spore en effekt? Resultater fra en intervensjonsstudie
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven foretok jeg en longitudinell effektstudie, hvor jeg undersøkte hvilke effekter eksplisitt formfokusert grammatikk- og uttaleuttaleundervisning av objektsskift har på voksne S2-innlærere av norsk. I ... -
«Grammatikken skal være en systematisk og integrert del av norskfaget»
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven presenteres det en nærstudie av hvordan grammatikk blir framstilt og presentert i norsklærebøkene for ungdomsskoletrinnet: Norsk 8-10 Grunnbok fra Cappelen Damm. Gjennom en kvalitativ tilnærming har ... -
Grammatikkoppgaver etter fagfornyelsen. En teoretisk analyse av grammatikkoppgavene i en lærebok i norsk for 8.-10. trinn
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker grammatikkoppgaver i en lærebok i norsk (Kontekst, 8-10 Basis) som er revidert etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Undersøkelsen tar for seg hvordan grammatikkoppgavene er utformet ... -
Grammatisk genus i amerikanorsk : hvordan engelske lånord får norsk genus
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan engelske substantiv som lånes inn i amerikanorsk, får norsk genus. Teoretisk følger jeg den generative grammatikken. Norsk er et genusspråk, med tre genuskategorier, henholdsvis ... -
Grammatisk hokjønn i trøndersk barnespråk: Ein korpusstudie
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Det siste tiåret har det blitt forska mykje på grammatisk kjønn i Noreg, både på korleis barn lærer det og korleis det grammatiske kjønnssystemet er i endring. Basert på korpusdata ser Rodina & Westergaard (2013) på korleis ...