Grammatikkoppgaver etter fagfornyelsen. En teoretisk analyse av grammatikkoppgavene i en lærebok i norsk for 8.-10. trinn
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker grammatikkoppgaver i en lærebok i norsk (Kontekst, 8-10 Basis) som er revidert etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Undersøkelsen tar for seg hvordan grammatikkoppgavene er utformet for at elevene skal lære om grammatikk, og hvilket syn på grammatikk og grammatikkundervisning som ligger til grunn i oppgaveutformingene. I oppgaven utvikles et rammeverk som kan brukes for å analysere grammatikkoppgaver i en lærebok i norsk for 8.-10. trinn. Rammeverket utarbeides med utgangspunkt i tidligere forskning (Summer, 2011; van Rijt, 2020) og den nye læreplanen i norsk (Kunnskapsdepartementet, 2019). I undersøkelsen brukes rammeverket for å gjøre en teoretisk analyse av læreboka, nærmere bestemt en kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse av de utvalgte grammatikkoppgavene (n=245). Hvert ledd i oppgavene (n=385) ble analysert med hensyn til tekstkvalitet, ferdigheter og aktiviteter. Analysen viste at rammeverket er egnet for å analysere grammatikkoppgavene etter oppgavens formål, og resultatene fra analysen ble diskutert i lys av sentrale momenter hentet fra læreplanen og grammatikkdidaktikkfeltet. Hovedfunnene i undersøkelsen var at mange av oppgaveleddene kontekstualiserer grammatikk, at det skriftlige aspektet er mest synlig når ferdigheter spesifiseres, og at produksjon er den vanligste aktivitetstypen. Få oppgaveledd vektlegger at elevene skal vise grammatisk forståelse, og et normativt syn på grammatikk er synlig særlig i nynorskoppgavene. Oppgaveledd som inkluderer elevenes talemål, vurderinger og egne intuisjoner bidrar likevel til å gi et mer nyansert bilde av grammatikkoppgavene. This master’s thesis investigates grammar tasks in a textbook for Norwegian (Kontekst 8-10, Basis) revised after the new curriculum Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. The study looks at how grammar tasks are constructed in terms of how the pupils are supposed to learn about grammar, and what the task formulations can tell about grammar and grammar instruction. In the study, a framework is developed which can be used to analyze grammar tasks in a textbook for Norwegian for grades 8-10. The framework is developed on the basis of previous research (Summer, 2011; van Rijt, 2020) and the Norwegian subject curriculum (Kunnskapsdepartementet, 2019). It was used to do a theoretical textbook analysis, more precisely a quantitative and qualitative content analysis of the selected grammar tasks (n=245). Each task part (n=385) was analyzed with regards to text quality, skills and activity. The analysis showed that the framework was adequate for the studys purpose in analyzing grammar tasks, and the results were discussed in light of central aspects from the curriculum and the field of grammar didactics. The main findings were that grammar is contextualised in many of the task parts, that writing is common when the skills are specified, and that production is the most frequent activity type. Few of the task parts emphasise an understanding of grammar, and a prescriptive approach is especially visible when it comes to tasks concerning nynorsk as the secondary language form. Task parts that includes the pupils spoken language, judgements and intuitions, yet contribute to a more diverse look on the grammar tasks in general.