Blar i Institutt for språk og litteratur på tittel
Viser treff 458-477 av 2595
-
Deutsche Partizipialkonstruktionen mit dem Partizip I als Kern und ihre Übersetzungen ins Norwegische - Eine kontrastive Korpusanalyse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kontrastiv undersøkelse av tyske adverbiale presenspartisippkonstruksjoner og deres oversettelse til norsk. For å undersøke oversettelsen av slike konstruksjoner har jeg samlet korpus på til ... -
Developing a contextualized and scaffolded pedagogy for the writing of scientific abstracts in English: Abstract Package and Conceptual Template
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this paper we aim to contribute to pedagogical practice in the teaching of scientific abstract writing in English. We present a tailored pedagogy we have developed for our local scientific communication courses which ... -
Development of Linguistic Complexity in Harry Potter
(Bachelor thesis, 2019)Presuming a development in linguistic complexity from the first to the last book of the Harry Potter series, this paper aimed to answer these research questions: Is there a measurable development of linguistic complexity ... -
Developmental constraints on learning artificial grammars with fixed, flexible and free word order
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Human learning, although highly flexible and efficient, is constrained in ways that facilitate or impede the acquisition of certain systems of information. Some such constraints, active during infancy and childhood, have ... -
Developmental Language Disorder - Eit foreldreperspektiv - Foreldremedverknad i møte med hjelpeapparatet
(Master thesis, 2018)Alle logopedar som jobbar med born må også samarbeida med borna sine foreldre. I eit slikt samarbeid har foreldra ei lovfesta rett til medverknad, altså til å ha kjensla av å vera nyttig i barnet si behandling, og å ha ... -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Behov for kunnskap
(Master thesis, 2018)«Hun er jo en sånn gråsoneelev, så det er jo ikke så lett å oppdage. Barn utvikler seg jo så forskjellig» Tematikken i denne masteroppgaven omhandler foreldrenes bekymring for barnet som strever med språkvansker, for ... -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Flerspråklige foreldres erfaringer
(Master thesis, 2018)«Jeg skjønte det ikke er riktig når barnehagen sa at noen barn begynner å snakke når de er fem år!» Utsagnet er hentet fra en mor som deltok i denne studien som omhandler foreldres opplevelse av språkvansker hos barnet. ... -
Developmental Language Disorder - Et foreldreperspektiv - Strategier for mestring på mikro- og mesonivå
(Master thesis, 2018)Tidlig innsats for barn med språkvansker er viktig for at de skal få økt sine språkferdigheter og sin språkforståelse. Dette kan i et lengre perspektiv forhindre at de senere i livet, som ungdommer og voksne, får akademiske ... -
Devolution in Galápagos and The Time Machine
(Bachelor thesis, 2022) -
Défis liés à l’expression de la condition en français pour les apprenants norvégiens
(Bachelor thesis, 2020) -
Diagnostic uncertainties, ethical tensions, and accounts of role-responsibilities in genetic counseling communication
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Diagnostic uncertainties are intricately associated with genomic testing—especially concerning new technologies such as exome sequencing—with test results being either inconclusive or generating secondary findings or showing ... -
Dialekt eller standardtalemål i undervisning i norsk som andrespråk?
(Bachelor thesis, 2019) -
Dialekt, indeksikalitet og identitet. Tilstandsrapport fra provinsen
(Chapter, 2018) -
Dialog mellom ideer: Ideutviklingens vilkår i arbeidsgruppemøter
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:18, Doctoral thesis, 2007) -
Dialogues of Memory and Identity: Narratives of the Self in Julian Barnes’ The Sense of an Ending and Jeanette Winterson’s Written on the Body
(Master thesis, 2013)The thesis investigates how two contemporary novels address the relationship between memory and identity in the process of constructing narratives of the self. This question is approached through an analysis of narrative ... -
"Dialækta våres kainn beskrives som trøndersk, bare sivilisert da". En sosiolingvistisk studie av talemålet til ungdom på Sunndalsøra.
(Master thesis, 2019)Denne studien ser på språklige forhold blant et utvalg ungdommer i Sunndal kommune. Jeg fokuserer både på informantenes konkrete språklige realiseringer og deres tanker og holdninger til talemålet på stedet. Sunndal er et ... -
Did the English Empire use linguistics as an active tool of imperialism?
(Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven baserer seg på problemstillingen «Brukte det Britiske imperiet lingvistikk som et aktivt verktøy i sin imperialisme? Jeg har hentet informasjon fra Robert Phillipson og mye av hans arbeid, da han har ... -
Didactic consequences of dyslexia in Norwegian EFL classrooms : a systematic review
(Master thesis, 2014)Dyslexia is a common disorder affecting language learning, including foreign language learning. All Norwegian teachers are required by law to adapt their teaching to individual student needs. Despite this, very little is ... -
Didactic Tales: Roald Dahl and the Traditions of the Fable and Fairy Tale
(Master thesis, 2020)Denne analysen av verkene til Roald Dahl, med henvisninger til Grimm-brødrenes eventyr og Æsops fabler, tar stilling til de didaktiske elementene i barnelitteratur. Det finnes mange forbindelser mellom Dahl og verkene til ... -
Die -(er)weise-Adverbien im deutschen Mittelfeld. Eine syntaktisch-semantische Untersuchung der Adverbien mit dem Suffix -weise bzw. -erweise
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven tar jeg for meg morfologien, semantikken og syntaksen til de tyske suffiksene -weise og -erweise. De kan stå i kombinasjon med et adjektiv, et substantiv, en partisipp eller et verb i det såkalte ...