• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Didactic Tales: Roald Dahl and the Traditions of the Fable and Fairy Tale

Fongen, Ingrid Terese Xara Brazil
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:55998679:10872498.pdf (7.478Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2781864
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [2718]
Abstract
Denne analysen av verkene til Roald Dahl, med henvisninger til Grimm-brødrenes eventyr og Æsops fabler, tar stilling til de didaktiske elementene i barnelitteratur. Det finnes mange forbindelser mellom Dahl og verkene til Grimm-brødrene og Æsop, både gjennom direkte referanser til eventyr og ved gjennomgående tematikk som karaktertrekk, avslutninger, det overnaturlige og antropomorfisme. Dahls romaner inkluderer tilpassede elementer fra eventyr, som igjen inneholder tilpassede elementer fra fabelen. I likhet med fabler og eventyr kan Dahls verk anses som moralistiske, hvilket denne oppgaven argumenterer for. Moralistiske elementer i Dahl inkluderer protagonistens integritet, belønninger for moralske personer, og straffelse av skurken. Teknikkene som er brukt til å implementere ønskede moralske verdier i leseren er hovedsakelig humor og skrekkelementer. Ofte er Dahls verk både skremmende og morsomme; verkene veksler mellom å oppmuntre og skremme barn til å oppføre seg i henhold til sosiale normer. Denne masteroppgaven argumenterer at å skremme barn til å oppføre seg bygger på ytre motivasjon siden barnet oppfører seg pent for å unnslippe straff. Denne formen for didaktikk kan anses som gammeldags og utdatert, og dermed setter spørsmålstegn ved hvorvidt didaktikken i Dahls verk er passende i det moderne samfunn.
 
This analysis of the works of Roald Dahl with reference to the Grimm brothers’ fairy tales and Aesop’s fables evaluates the didactic elements in children’s literature. There are many connections between Dahl and the works of the Grimms and Aesop, both by direct references to fairy tales and through recurring themes such as character traits, endings, the supernatural, and anthropomorphism. Dahl’s novels include adapted elements of the fairy tale, which in turn includes adapted elements of the fable. Like fables and fairy tales, Dahl’s works may be seen as moralistic, as this thesis argues. Moralistic elements found in Dahl include the integrity of the protagonist, rewards for the morally “good”, and punishment of the villain. The techniques used to implement the desired moral values in the reader are mostly humor and horror. Dahl’s works are often both horrifying and humorous; his works tread a fine line between encouraging and frightening children into behaving according to social norms. This thesis argues that scaring children into behaving properly builds on extrinsic motivation, since the child will behave well in order to escape punishment. This type of didacticism may be considered old-fashioned and out of date, and thus brings into question the suitability of the didactics in Dahl’s novels in modern society.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit