Blar i Institutt for språk og litteratur på tittel
Viser treff 1185-1204 av 2438
-
L'effet de la L1 et la L2 sur l'acquisition de français L3
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven ønsket å undersøke hvordan L1 og L2 påvirker innlæring av fransk L3 når det kommer til innlæring av plassering av verb hos norske skoleelever. Dette har blitt gjort ved en litteraturstudie der fire ... -
L'éloignement qui rapproche. Une ètude du roman En finir avec Eddy Bellegueule (2014) d ' Èdouard Louis
(Master thesis, 2017)L’éloignement qui rapproche est un mémoire qui montre les différentes manières employées par le narrateur du roman, En finir avec Eddy Bellegueule (2014), pour s’éloigner de son enfance et ainsi se rapprocher des lecteurs ... -
L'inversion du sujet dans les constructions interrogatives en français
(Bachelor thesis, 2023)Oppgaven undersøker hvilke utfordringer nordmenn som studerer fransk møter når det gjelder inversjon av setningsstrukturen i spørsmål. Dette gjøres basert på en analyse av resultater fra en flervalgsprøve gjennomført av ... -
L1 Grammatical Gender Variation through the Representation in the Lexicon
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In most studies on gender processing, native speakers of the same language are treated as a homogeneous group. The current study investigates to what extent an ongoing change in the gender system of Norwegian (a development ... -
L1 Transfer of Island Constraints: A Study of L1 Norwegian L2 English Speakers’ Island (In)Sensitivity
(Master thesis, 2020)This thesis explores island constraints in the L2 English of Norwegian learners, in connection to issues of transfer and learnability. Despite claims of universal treatment, current research has found cross-linguistic ... -
L2 acquisition of agreement morphology: English subject-verb agreement among native Norwegians
(Master thesis, 2021)Norwegian learners of English struggle with subject-verb agreement, often producing errors well into advanced stages. An Acceptability Judgement Task (AJT) was conducted in order to examine Norwegian speakers (N=28) ... -
L2 acquistition from video games with minimal exposure
(Master thesis, 2015)This thesis presents findings from a study investigating the learning effect of video games from minimal exposure with young English language learners in Norway (N=40, aged 11–13), based on the ideas of embodiment, incidental ... -
L2 Knowledge of the Obligatory French Subjunctive: Offline Measures and Eye Tracking Compared
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Extensive research has shown that second language (L2) learners find it difficult to apply grammatical knowledge during real-time processing, especially when differences exist between the first (L1) and L2. The current ... -
L2 speakers’ argument structure sensitivity inferring from the participant’s eye gazes : an eye-tracking experimental study with adult Norwegian learners of English
(Master thesis, 2016)Eye tracking lets us record eye gazes and the eye-movements of the participants as they are monitored and listen at spoken sentences for words that match pictures on a visual display. Typically, fixation patterns are closely ... -
L3 acquisition and crosslinguistic influence as co-activation. Response to commentaries on the keynote “Microvariation in multilingual situations: The importance of property-by-property acquisition
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I would first of all like to thank the many authors who have provided commentaries on my keynote article ‘Microvariation in multilingual situations: The importance of property-by-property acquisition’ (Westergaard, 2021a). ... -
La communication dans l’espace public en France et en Norvège. Perspectives des jeunes femmes des deux pays.
(Master thesis, 2020)I denne tematiske studien undersøker vi perspektivene til unge franske og norske kvinner når det gjelder kommunikasjon og atferd i det offentlige rom i Norge og i Frankrike. Studien er basert på intervjuer med unge kvinner ... -
La competencia intercultural en el aula de ELE
(Bachelor thesis, 2021)La competencia intercultural es un elemento central en el plan curricular actualizado de lenguas extranjeras. Esto implica un enfoque exploratorio en otras lenguas y culturas. Los libros de texto utilizados para enseñar ... -
«La de nye snakke sitt språk» - En kasusstudie av NRK og hvordan mediebedriften forholder seg til aksentpreget norsk
(Master thesis, 2018)I 2007 åpnet NRK opp for aksentpreget norsk i sine verbalsendinger i radio og fjernsyn. I organisasjonens egne språkregler punkt 2.5, kommer det nå blant annet frem at «NRK skal avspeile mangfoldet i det norske språket, ... -
La France Clivée- L'Affaire Dreyfus et l'identité française
(Bachelor thesis, 2020)I 1894, i et Frankrike dominert av nasjonsbygging, fremmedfrykt og antisemitisme, blir den jødiske kaptein Alfred Dreyfus dømt for landsforræderi. Dette skaper enorme ringvirkninger. Hele Frankrike engasjerer seg i saken. ... -
La literatura chicana: La identidad y el lenguaje de Gloria Anzaldúa en Borderlands / La Frontera: The New Mestiza
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven fokuserer på boken Borderlands / La Frontera: The New Mestiza, som tilhører chicano-litteraturen. Målet med oppgaven var å forstå hvordan Gloria Anzaldúa har presentert sin identitet som chicana-kvinne i ... -
La maîtrise des interrogatives en français L2 par les élèves norvégiens.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne oppgaven handler om norske elevers kompetanse til å stille setningsspørsmål og delspørmål på fransk L2. Jeg fant ikke mye forskning på dette emnet, og det virket interessant å studere elevenes mestring ... -
«La même histoire toujours... ?» En lesning av Marguerite Duras' Indokina-syklus
(Master thesis, 2017)Sammendrag I Marguerite Duras’ Indokina-syklus, bestående av Un barrage contre le Pacifique, L’Eden cinéma, L’Amant og L’Amant de la Chine du Nord, møter vi en stadig bearbeidelse av de samme hendelsene med rot i hennes ... -
La place de la grammaire dans l'enseignement de français comme langue étrangère
(Bachelor thesis, 2020)Studien har gjennom gruppeintervjuer undersøkt hvilke holdninger og tanker to ulike grupper har om grammatikkens rolle og utfordringer i franskundervisningen. Intervjuene er først satt i en vid ramme som omhandler spørsmål ...