«La même histoire toujours... ?» En lesning av Marguerite Duras' Indokina-syklus
Abstract
Sammendrag
I Marguerite Duras’ Indokina-syklus, bestående av Un barrage contre le Pacifique, L’Eden cinéma, L’Amant og L’Amant de la Chine du Nord, møter vi en stadig bearbeidelse av de samme hendelsene med rot i hennes barndoms Indokina. Sjanger og stil endrer seg mellom verkene, og i denne oppgaven leses disse bearbeidelsene med blikk for hvilke muligheter de presenterer for hvordan man kan fortelle, og forholde seg til, sin livshistorie. Med dette for øye legges det særlig vekt på hvordan de vekslende fortellerposisjonene gir anledning til å presentere historien på nye måter. Oppgaven tar sats i det selvbiografiske teorifeltet, og søker å vise hvordan det gjennom tekstlige, institusjonelle og erfaringsmessige strategier er mulig å finne forskjellige metoder for å definere og forstå skrift som søker å utforske et individ.
Abstract
In Marguerite Duras’ Indo-China cycle, which encompasses Un barrage contre le Pacifique, L’Eden cinéma, L’Amant and L’Amant de la Chine du Nord, we meet an incessantly processing of the same incidents that took place in Duras’ childhood in Indo-China. The genre and style change in the different writings, and this master’s thesis investigates how these changes provide possibilities on how to narrate and relate to the history of one’s life. The thesis stresses how the varying positions of the narrator give the opportunity to present the history in different manners. On the basis of autobiographical theory, this master’s thesis seeks to show how textual, institutional and experiential strategies provide us with different methods to define and understand texts that seek to investigate an individual.