• Den store verdens tone" – Opera i Norge 1800-1825 

      Stensrud, Cecilie Louise Macé (Doktoravhandlinger ved NTNU,;2017:133, Doctoral thesis, 2017)
      Sammendrag av avhandlingen Avhandlingen «Den Store Verdens Tone» Opera i Norge 1800–1825 tar for seg en del av Norges musikkhistorie som i liten grad er blitt behandlet tidligere, nemlig syngespillgenren, eller opera ...
    • Den umulige og opprørende dissonans: En siesta med Alexander Kielland og musikken 

      Breivik, Magnar (Journal article; Peer reviewed, 2011)
    • Depoliticisiation of Dabke: A Case of Staged Dabke in a European Context 

      Amawi, Sarah (Master thesis, 2020)
      Dabke is a social dance that has been transformed and implemented in political and national identification contexts in the post-colonial Levantine region, right after the British-French Sykes-Picot Agreement in 1916, in ...
    • Design og implementasjon av lydeffekter i et futuristisk dataspill 

      Dale, Håkon (Master thesis, 2022)
      Hensikten med mitt masterprosjekt er å skape og implementere lydeffekter i et futuristisk dataspill. Prosjektet er resultatet av et internship hos Riddlebit Software, hvor jeg har gjort lydlig arbeid til spillet Setback. ...
    • Designing Interactive Sonifications for the Exploration Of Dance Phrase Edges 

      Bergsland, Andreas (Chapter, 2022)
      The paper presents practice-led research where interactive sonifications of dance movements are created so as to have special emphasis on the movement edges of dance phrases. The paper starts out by discussing to what ...
    • Det kollektive instrument - å skape et liveuttrykk i et en-til-en grensesnitt 

      Mats Pedersen Austgulen (Bachelor thesis, 2022)
      I denne bacheloroppgaven har jeg sammen med Reidar Frugård Opdal utarbeidet et liveuttrykk for debutplaten hans «Egentlig» under artistnavnet Frugaard. Jeg har undersøkt hvordan en ved hjelp av musikkteknolgiske hjelpemidler ...
    • Detaljhandels bruk av musikk og hvordan det påvirker oss 

      Markussen, Torje (Bachelor thesis, 2021)
      Et av de mest populære virkemidlene i detaljhandler for å påvirke salgstall, dveletid og kundetilfredshet er musikk. I denne oppgaven ser jeg nærmere på teorier som forklarer hvordan musikk skaper kognitive reaksjoner i ...
    • Deus Ex Machina: Synchronization Strategies in Mixed Music 

      Lacroix, Mathieu (Doctoral theses at NTNU;2022:3, Doctoral thesis, 2022)
      Summary Due to the live nature of mixed music, synchronization is a quintessential challenge. This thesis proposes to classify and discuss synchronization by introducing the concept of a synchronization strategy. This ...
    • Dialogue between `Aesthetic Body` and `Alternative Space` 

      Teti, Carola (Master thesis, 2020)
      Målet i mitt siste arbeid er å undersøke forholdet mellom `body` og` alternativ spaces` in Contemporary idé av det estetiske i dans-teater. Jeg tar sikte på å beskrive de `performing bodies` på den måten å bygge bevegelse ...
    • Different Timelines 

      Langøigjelten, Siri (Master thesis, 2014)
    • Digital dance education during the COVID-19 

      Papp, Lodö Virág. (Master thesis, 2022)
      I 2020 spredte COVID-viruset seg over hele verden, noe som forårsaket store endringer i verden. En av flere endringer skjedde i utdanningssystemet som måtte holdes online for å unngå de fleste fysiske kontakt. Men hvordan ...
    • Digital effektkontroller basert på el-gitarens vibarm 

      Kristoffersen, Martin (Master thesis, 2017)
      Denne masteroppgaven gikk ut på å lage en digital effektkontroller basert på el-gitarens vibarm, med formål om å berike gitaristens lydpalett med sømløs styring av lydeffekter som ikke kompliserer spillemåten, men snarere ...
    • Digitale samarbeidsmetoder i musikkproduksjon 

      Birkedal, Johannes (Bachelor thesis, 2022)
      Denne rapporten dokumenterer hvordan digitale samarbeidsmetoder påvirker de kunstneriske prosessene knyttet til produksjon av musikk. Ved å sammenligne faktorer som inspirasjon, effektivitet og samspill i tre ulike ...
    • The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions 

      Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche (Chapter, 2021)
      In this chapter, we examine how music/teacher education is represented on the websites of four Norwegian institutions that offer diverse kinds of music/teacher education at the BA, MA, and PhD levels and that offer ...
    • Diskurser om norsk dansekunst anno 2016 

      Dahl, Natalie Kristin (Master thesis, 2017)
      In this thesis I have taken a closer look at a debate that occurred in Norwegian newspapers online, in December 2016, in the aftermath of the publication of the dance history book Bevegelser – Norsk dansekunst i 20 år – ...
    • Diskurser om norsk dansekunst anno 2016 

      Dahl, Natalie Kristin (Master thesis, 2017)
      In this thesis I have taken a closer look at a debate that occurred in Norwegian newspapers online, in December 2016, in the aftermath of the publication of the dance history book Bevegelser – Norsk dansekunst i 20 år – ...
    • Dramaturgical Activism to Disrupt Xenophobia: A Case of the Kangaroo Zulu Dancers in Durban KwaZulu Natal, South Africa 

      Mujuru, Emmanuel (Master thesis, 2021)
      This study accounts for my journey with the Kangaroo Zulu Dancers (KZD), a youthful dance outfit based in Durban, to discover how they use indigenous traditional Zulu dances to fight xenophobia. Drawing on existing research ...
    • Duke Ellington Studies 

      Howland, John (Chapter, 2017)
    • Dynamisk lysstyring til klubbmusikk ved hjelp av maskinlæring 

      Hult, Vegard (Bachelor thesis, 2023)
      Klubbopplevelsen kan forsterkes ved hjelp av et koordinert lysshow. Det eksisterer idag flere automatiske løsninger for å synkronisere lyseffekter med musikk, men ingen av disse systemene kan følge oppbygningen i musikken ...
    • Dynamisk musikk i videospill 

      Åberg, Are (Master thesis, 2019)
      Videospill er et medium som gir en opplevelse som stimulerer flere sanser. Spillmusikk er en vital del av videospill som forsterker formidlingen og aksepten av en fiktiv verden. Gjennom eksisterende teori og praktisk arbeid ...