Blar i Institutt for kunst- og medievitenskap på forfatter "Gjærum, Rikke Gürgens"
-
Demokratisk samhandling: drama- og teaterpedagogiske læringsformer som demokratisk praksis og tilpasset opplæring i skolen
Storsve, Kristine; Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K. (Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Drama as democratic and inclusive practice
Storsve, Kristine; Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K. (Journal article; Peer reviewed, 2021)This article examines how two devising theater projects with 43 seventh grade pupils respond to values in adaptive education: inclusion, appreciation, variation, experience, relevance, context, and participation. We focus ... -
Drama, teater og demokrati: Om marginalitet, etnisitet og helse
Heggstad, Kari Mjaaland; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Chapter, 2017) -
Fagovergripende diskurs: en fremtid for kunstfagene i norsk skole
Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Peer reviewed, 2017)Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen presenterte med St.meld. 28 Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet, nye fagovergripende tema for å skape fornyelse i norsk skole. Det foreslås satsning på: ... -
Kampen mellom kunst og pedagogikk ødelegger
Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K. (Journal article; Peer reviewed, 2016) -
Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom?
Storsve, Kristine; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne artikkelen undersøker vi hvorvidt en spesifikk dramapraksis kan bidra til å styrke klasserommets potensial som demokratisk arena. Det vil fremgå av analysen hva dette potensialet kan være ...