Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom?
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2635435Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Peripeti. 2019, 16 (30.7), 70-81.Sammendrag
I denne artikkelen undersøker vi hvorvidt en spesifikk dramapraksis kan bidra til å styrke klasserommets potensial som demokratisk arena. Det vil fremgå av analysen hva dette potensialet kan være og hva vi legger i «demokrati» i klasseromskonteksten. Den estetiske praksisen som analyseres i artikkelen,er gjennomført med to elevgrupper på henholdsvis 21 og 22 elever på 7.trinn(felt1 og felt 2). Den forgikk på to forskjellige norske skoler, hvermed varighet på en uke. Praksisen er en del av studien «Demokratiske og estetiske rom» (2015–2018), etph.d.-prosjekt som undersøker dramapedagogisk praksissett i lys av ulike demokratiske problemstillinger.