Browsing Institutt for kunst- og medievitenskap by Issue Date
Now showing items 1-20 of 1043
-
Drama Performance in Children's Play-culture. The Possibilities and Significance of Form
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2001 nr 6, Doctoral thesis, 2000) -
Med fjernsynet i barnets tjeneste : NRK-fjernsynets programvirksomhet for barn på 60- og 70 tallet
(Doctoral thesis, 2000) -
Drama og erkjennelse.: En undersøkelse av forholdet mellom dramaturgi og epistemologi i drama og dramapedagogikk
(Doctoral thesis, 2003)Avhandlingen undersøker erkjennelse i drama og dramapedagogikk ved å se på forholdet mellom dramaturgi og epistemologi, ut fra den idé at ulike dramaturgier er knytta til ulike kunnskapssyn og kunnskapsprosesser. Den tar ... -
"En usedvanlig estetikk" : en studie av betydningen av egenproduserte teatererfaringer for det usedvanlige mennesket
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2004:170, Doctoral thesis, 2004) -
Historietimer for mediesamfunnet. En studie av dokumentarfjernsynets historieformidlende egenskaper.
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2004:30, Doctoral thesis, 2004)Høsten 1994 oppfordret den internasjonale sammenslutningen for fjernsynsarkiv FIAT/IFTA sine medlemsinstitusjoner om å rapportere inn planlagte fjernsyns-produksjoner om 1900-tallet. Produksjonsplanene skulle samles under ... -
Fiksjonsvoldens etiske betydninger: En studie av vurderinger av vold i amerikansk fiksjonsfilm
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2004:158, Doctoral thesis, 2004) -
Den tapte ritus : malayisk Mak Yong-teater i transformasjon fra ruralt til nasjonalt teater
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:26, Doctoral thesis, 2005)Hovedproblemstillingen i denne oppgaven har vært å finne svar på hvorfor det rurale Mak Yong- teateret kanoniseres som nasjonalteater. Hvilke krefter er det som initierer en slik kanoniseringsprosess? Altså hvilke ... -
Fremstilling og teknikk : om bildet som formativt medium
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:89, Doctoral thesis, 2005)Denne avhandlingen er skrevet med utgangspunkt i en irritasjon. Irritasjonen bunner i at bildet gjennomgående forstås og forklares som trivielt: som repetisjon, som gjenoppvekkelse, som illustrasjon, som noe uartikulert, ... -
New narrative pleasures?: A cognitive-phenomenological study of the experience of reading digital narrative fictions
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:217, Doctoral thesis, 2006) -
Digital filmproduksjon i Noreg: Praktiske og estetiske konsekvensar
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:213, Doctoral thesis, 2006)I avhandlinga mi vil eg sjå nærare på kva teknologi, og då særleg den digitale teknologien, som ligg til grunn for dagens spelefilmproduksjon. Ein snakkar gjerne om ein digital revolusjon, men kva er denne sett saman av? ... -
At ofre sig eller være offer: Et kritisk gensyn med den internationale dokumentarfilms kanon 1930-1960
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:54, Doctoral thesis, 2009) -
Personal Publishing Environments
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:2, Doctoral thesis, 2009) -
Light upon light: A study of sufi storytelling
(Master thesis, 2009) -
Visjoner og realiteter for film- og videodistribusjon på Internett: En analyse av den norske utviklingen 2000 - 2008
(Doctoral Theses at NTNU, 1503-8181; 2009:245, Doctoral thesis, 2009) -
Barack Obama: mellom selvbiografi og politisk retorikk
(Master thesis, 2009) -
Drama og elevaktiv læring: En studie av hvordan drama svarer på undervisnings- og læringsprosessens didaktiske utfordringer
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:22, Doctoral thesis, 2009) -
Mellom Ersatzprodukt og Massenwirksamkeit: Genrefilmen som kulturelt felt i DDR 1966-1976
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:62, Doctoral thesis, 2009) -
The Quest for the Heart-Shaped Diamonds: Dilemmas Arising from Teaching Drama as Therapy
(Journal article; Peer reviewed, 2009)This article presents an educational project at The University College of Nesna in North Norway. In the autumn term 2007 a new course module was offered on the Bachelor level that focused on drama as medium in special needs ...