• Skumle Kaiju: Kognitiv filmteori og Kaijus betydning 

      Vines, Martin Berg (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven undersøker filmene Godzilla (1954) og King Kong (1933) i lys av kognitiv filmteori. Målet er å finne ut av hva som gjør en Kaiju, et stort skrekkelig film monster, skummelt. Dette gjøres i form av ...
    • "Snaprevyen" : en studie av NRKs nyhetsformidling på Snapchat under det amerikanske presidentvalget i 2016 

      Restad, Julie Stenset (Master thesis, 2017)
      Nyheter er ikke lenger bare forbeholdt massemediene. Norske nyhetsaktører har den siste tiden for alvor begynt å ta i bruk sosiale medier for å formidle nyheter, også Snapchat. I motsetning til tidligere studier som ser ...
    • Soft strength, mild mystery: Female characters in the films of Joachim Trier 

      Myrstad, Anne Marit (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      The appearance and agency of the most prominent of the female characters in Joachim Trier’s films are analyzed with reference to a study of gender relations in early New Wave cinema. Trier’s female characters emerge as ...
    • Soldatlivet på film: en analyse av «Full Metal Jacket» og «Platoon» 

      Edvardsen, Sondre (Bachelor thesis, 2024)
      For å oppsummere, så ønsket jeg med denne analysen å svare på følgende problemstilling: «Hvordan skildres soldatlivet og krigsopplevelsen under Vietnamkrigen i Full Metal Jacket (1987) og Platoon (1986)?» For å gjøre dette ...
    • Sosiale medier - en åpningsportal for høyreekstremistiske nettmiljø? 

      Bjørshol, Ingrid Elisabeth Husebø (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan sosiale medier affordanser legger til rette for høyreekstremistiske nettmiljø. Vesten har de siste årene sett økende aktivitet i høyreekstreme miljø de siste årene, og tidligere ...
    • Sosiale medier og Ensomhet 

      Ramsdal, Ingunn Solbakken (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar for seg subjektiv opplevelse av ensomhet og bruk av sosiale medier under Covid-19-panemien blant NTNU-studenter i Trondheim. I et forsøk på å finne en sammenheng, og forklare den, tas det utgangspunkt i ...
    • Sosiale medier og Krig: Hvordan blir nyhetsverdig informasjon distribuert på Instagram 

      Sunniva Erica Ingersdatter Raastad (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven skal vi undersøke de fundamentale ulikhetene mellom aktørstyrte sosiale medier, og redaktørstyrte tradisjonelle nyhetsmedier. Dette gjøres ved å redegjøre for ulike faktorer som spiller inn når det kommer ...
    • Sosiale medier, Influencere og Påvirkning 

      Busch, Emilia (Bachelor thesis, 2021)
      I denne oppgaven undersøker jeg om det finnes en sammenheng mellom sosiale medier og unge jenters sosiale identitet og syn på seg selv. Jeg valgte å se nærmere på publikasjoner gjort av en rekke Influencere på Instagram, ...
    • Sosiale mediers demokratiske potensial: Cyberaktivisme og Black Lives Matter 

      Wettestad, Emilie Østby (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar utgangspunkt i å undersøke hvordan mediene tilrettelegger for deltagelse i demokratiet, mer spesifikt for hvordan sosiale medier tilrettelegger for sosial aktivisme. For å undersøke dette har jeg valgt ...
    • Sosiale mediers påvirkningskraft på artister i musikkbransjen 

      Solli, August Alver (Bachelor thesis, 2024)
      Den stadig økende digitaliseringen av verden har gjort avtrykk i de fleste sektorene i samfunnet. Sosiale medieplattformer har revolusjonert hvordan mennesker behandler informasjon, og måten vi kommuniserer på. Ved å ...
    • Sosiale prosesser i mediefenomen 

      Berg Farstad, Synne (Bachelor thesis, 2021)
      Denne teoretiske drøftingsoppgaven undersøker hvor langt barn og unge er villige til å gå for å bli en del av et sosialt. Konkret skal jeg se på mediefenomenet Borrowing som hadde sin opprinnelse i appen TikTok, og hvordan ...
    • Sousveillance som medieteknologisk motstandskamp: Muligheter og utfordringer 

      Bråten, Mads Jørgen Jerkås (Master thesis, 2023)
      Steve Mann, en kanadisk professor i datateknologi med bakgrunn i medievitenskap, lanserte på 1990-tallet et begrep som skulle vise seg velegnet for å diskutere politivold rettet mot svarte personer og medieteknologiens ...
    • Spagetti og Revolvere 

      Fossberg, Edward (Bachelor thesis, 2020)
    • Special effects and emotions : engaging the charachters in King Kong 

      Bergersen, Kristoffer (Master thesis, 2016)
    • Speil og refleksjon om stil 

      Alcaras, Gabriel Bjørn (Bachelor thesis, 2023)
      Temaet og problemstillingen i denne bacheloroppgaven er å demonstrere om og hvordan et bestemt speil kategorisert som empirestil fra Sverresborg Folkemuseum kan tilhøre denne stilen. Oppgavens formål er å gi en mer detaljert ...
    • Spelregissøren - meir enn ein kunstnar 

      Hegland, Ingveig Bustad (Bachelor thesis, 2020)
      Spel er ein sjanger som er godt utbreidd i teater-Noreg. Eit spel kjenneteiknast ved at det ofte har ei lokalhistorisk handling, er utandørs og har mange frivillige aktørar både på og rundt scena. For at ein regissør skal ...
    • Spillglede og tilfredshet i Counter-Strike 2. 

      Igland, Øyvind Bach (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan spillere opplever nytelse og tilfredsstillelse i Counter-Strike 2 (CS2), og hvilke faktorer som bidrar mest til denne opplevelsen. Målet er å identifisere og øke kunnskap rundt de ...
    • Squid game og Parasitt. Like utgangspunkt, forskjellige valg - En komparativ analyse av emosjonelt engasjement for karakterene i to kritikerroste historier. 

      Rysgård, Steffen. (Bachelor thesis, 2022)
      Denne bacheloroppgaven undersøker og diskuterer hvordan sympati dannes med hovedkarakterene i Squid game og Parasitt. Dette gjøres ved å benytte Murray Smith sin sympatistruktur og resultatene fra analysen settes opp imot ...
    • Stemningstilnærmingen i to regissørers visjon 

      Kallestad, Sindre Steinbakke (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har målet vært å analysere hvordan stemningstilnærmingen er annerledes i Justice League (Snyder 2017) og Zack Snyder’s Justice League (Snyder 2021). Undersøkelsen som oppgaven er bygget på er ...
    • Stil, Stemning og Spill skaper skrekk i sommerhuset 

      Norheim, Mia Hovelsrud (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar sikte på å utforske hvordan bruk av stilelementer påvirker filmopplevelsen til den som ser regissør Michael Hanekes film Funny Games fra 2007. Gjennom en grundig analyse av filmen vil jeg se ...