• Sosiale mediers påvirkningskraft på artister i musikkbransjen 

      Solli, August Alver (Bachelor thesis, 2024)
      Den stadig økende digitaliseringen av verden har gjort avtrykk i de fleste sektorene i samfunnet. Sosiale medieplattformer har revolusjonert hvordan mennesker behandler informasjon, og måten vi kommuniserer på. Ved å ...
    • Sosiale prosesser i mediefenomen 

      Berg Farstad, Synne (Bachelor thesis, 2021)
      Denne teoretiske drøftingsoppgaven undersøker hvor langt barn og unge er villige til å gå for å bli en del av et sosialt. Konkret skal jeg se på mediefenomenet Borrowing som hadde sin opprinnelse i appen TikTok, og hvordan ...
    • Sousveillance som medieteknologisk motstandskamp: Muligheter og utfordringer 

      Bråten, Mads Jørgen Jerkås (Master thesis, 2023)
      Steve Mann, en kanadisk professor i datateknologi med bakgrunn i medievitenskap, lanserte på 1990-tallet et begrep som skulle vise seg velegnet for å diskutere politivold rettet mot svarte personer og medieteknologiens ...
    • Spagetti og Revolvere 

      Fossberg, Edward (Bachelor thesis, 2020)
    • Special effects and emotions : engaging the charachters in King Kong 

      Bergersen, Kristoffer (Master thesis, 2016)
    • Speil og refleksjon om stil 

      Alcaras, Gabriel Bjørn (Bachelor thesis, 2023)
      Temaet og problemstillingen i denne bacheloroppgaven er å demonstrere om og hvordan et bestemt speil kategorisert som empirestil fra Sverresborg Folkemuseum kan tilhøre denne stilen. Oppgavens formål er å gi en mer detaljert ...
    • Spelregissøren - meir enn ein kunstnar 

      Hegland, Ingveig Bustad (Bachelor thesis, 2020)
      Spel er ein sjanger som er godt utbreidd i teater-Noreg. Eit spel kjenneteiknast ved at det ofte har ei lokalhistorisk handling, er utandørs og har mange frivillige aktørar både på og rundt scena. For at ein regissør skal ...
    • Spillglede og tilfredshet i Counter-Strike 2. 

      Igland, Øyvind Bach (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan spillere opplever nytelse og tilfredsstillelse i Counter-Strike 2 (CS2), og hvilke faktorer som bidrar mest til denne opplevelsen. Målet er å identifisere og øke kunnskap rundt de ...
    • Squid game og Parasitt. Like utgangspunkt, forskjellige valg - En komparativ analyse av emosjonelt engasjement for karakterene i to kritikerroste historier. 

      Rysgård, Steffen. (Bachelor thesis, 2022)
      Denne bacheloroppgaven undersøker og diskuterer hvordan sympati dannes med hovedkarakterene i Squid game og Parasitt. Dette gjøres ved å benytte Murray Smith sin sympatistruktur og resultatene fra analysen settes opp imot ...
    • Stemningstilnærmingen i to regissørers visjon 

      Kallestad, Sindre Steinbakke (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har målet vært å analysere hvordan stemningstilnærmingen er annerledes i Justice League (Snyder 2017) og Zack Snyder’s Justice League (Snyder 2021). Undersøkelsen som oppgaven er bygget på er ...
    • Stil, Stemning og Spill skaper skrekk i sommerhuset 

      Norheim, Mia Hovelsrud (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar sikte på å utforske hvordan bruk av stilelementer påvirker filmopplevelsen til den som ser regissør Michael Hanekes film Funny Games fra 2007. Gjennom en grundig analyse av filmen vil jeg se ...
    • Stillhet som virkemiddel i film 

      Paulsen, Aileen (Bachelor thesis, 2021)
      Temaet for min bacheloroppgave er stillhet i film. Dette innebærer at jeg skal ta for meg kontraster mellom lyd og stillhet i film, hvor jeg i tillegg vil legge frem “oppsummerende” definisjon av lyd ved bruk av selvvalgt ...
    • Stol på meg: Hvor langt kan og skal de forskjellige aktørene gå for filmkunsten? 

      Bakken, Ingrid Margrethe (Master thesis, 2019)
      Film og etikk er et område med mange aspekter. Denne masteroppgaven i filmvitenskap har problemstillingen hvor langt kan og skal de forskjellige aktørene gå for filmkunsten? Her vil jeg se nærmere på ulike filmer hvor ...
    • Stolen som ble laget på Bakklandet 

      Ragnhild Haugum (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgaven utforskes det hva som har påvirket og formet en pasientstol laget av A/S Trondhjems Jernindustri i tidlig i 1930-årene. Det befinner seg to eksemplarer av stolen i magasinet til Sverresborg Trøndelag ...
    • Stories told by surfaces 

      Holtar, Ingrid Synneva (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      This article explores the tension between materiality and narrative in Flimmer. While the narrator’s voice recounts a story of past love, the images invite a reading of the stories told by things, creating an alienated ...
    • Strømmetjenester: en utvidelse av TV-opplevelsen 

      Skoglund, Anja (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven undersøkes det på hvordan den yngre generasjonen sine bruksmønstre skiller seg ut i fra de eldre generasjonene sine bruksmønstre når det kommer til lineær TV og strømmetjenester, og hvorfor den yngre ...
    • STUDIE AV KVINNELIG FREMSTILLING I DISNEYS PRINSESSEFILMER 

      Schanke, B. Ingrun (Bachelor thesis, 2019)
      I denne teksten vil jeg se på kvinners fremstilling i Walt Disneys prinsessefilmer, med denne problemstillingen: På hvilken måte har nyere Disney-prinsesser endret seg fra de eldre prinsessene?
    • Støtteordning til norsk film 

      Stensrud, Benjamin (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven har som mål å utforske støtten som tilbys det norske produksjonslandskapet innen filmindustrien, samt de målene som denne støtten tar sikte på å oppnå. Ved å se på historien bak støtteordningene til ...
    • Subjektivitet og klipping i Blind 

      Hofstad, Sigve (Bachelor thesis, 2021)