Browsing Det humanistiske fakultet (HF) by Title
Now showing items 3402-3421 of 7319
-
Jean Potocki: esthétique et philosophie de l’errance
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:146, Doctoral thesis, 2012) -
«Jeg er et meget sensibelt menneske» – Sensibilitet og tvil i Sigurd Mathiesens Unge sjæle (1903)
(Master thesis, 2022)Oppgaven undersøker hvordan fortellerne i Sigurd Mathiesens debutsamling Unge sjæle tilskrives det jeg kaller sensible egenskaper, og hvordan dette leder fortellerne til å tvile på seg selv og sin omverden. Mathiesens ... -
Jeg er glad i dere gutta
(Master thesis, 2021)Sammendrag I denne oppgaven undersøker jeg hvordan integrering forstås av en fotballklubb som er opptatt av inkludering, og hvordan fotballdeltakelse kan bidra til integrering av unge menn med innvandrerbakgrunn. Det ... -
Jeg er ikke så opptatt av havet, jeg, fordi jeg har det så bra på land
(Bachelor thesis, 2020)Tema for oppgaven omhandler formidling av havforskning, i hvilken grad informasjonen når ut til ungdomsskoleelever og viktigheten av at denne aldersgruppen forstår relevansen av tilstanden i havrommet. Temaet belyses gjennom ... -
«Jeg er så fri at jeg har en mistanke om at jeg kan bli spilt et puss»: En lesning av Dag Solstads roman Armand V. Fotnoter til en uutgravd roman i et intratekstuelt forfatterskapsperspektiv
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven er en lesning av Dag Solstads roman Armand V. Fotnoter til en uutgravd roman fra 2006. Lesningen er gjort i et intratekstuelt forfatterskapsperspektiv. Jeg har undersøkt hvordan romanen skiller seg fra ... -
"Jeg er the greatest writer in the world"
(Bachelor thesis, 2019) -
''Jeg har aldri vært grusom'' : en komparativ analyse av forsvarsstrategier i Nürnbergprosessen
(Master thesis, 2015) -
Jeg håper jo å være frisk så lenge jeg lever
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i eldres tanker om nåværende og fremtidig bosituasjon. I denne oppgaven er eldre personer definert som personer mellom 64-80 år bosatt i Larvik kommune. Empirien i denne oppgaven viser ... -
"Jeg kalte dem Dukken og Maskinen" - En affektteoretisk og norskdidaktisk orientert analyse av emosjonelle mestringsstrategier i romanen Kinderwhore (2018)
(Master thesis, 2023)Romanen Kinderwhore (2018) av Maria Kjos Fonn ble nominert til Brageprisen og hun fikk god kritikk for denne romanen. Hun er en forfatter som sprenger grenser med tanke på brutaliteten og hvilke temaer hun skriver om i ... -
"Jeg kan ikke tro at jeg ser det in real life altså": A sociolinguistic case study of English borrowings on Norwegian youth radio
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker unge voksnes bruk av engelske lånord i radioprogrammet P3Morgen, og hvordan norsk har blitt påvirket av engelsk siden 2010 til 2022, ved bruk av fire episoder. Oppgaven forsøker og svare på følgende ... -
"Jeg kunne ingen norsk, da kom jeg til Norge" : en studie om tilegnelse av subjektskravet og V2-kravet i norsk som andrespråk
(Master thesis, 2016)I denne masteroppgaven blir det undersøkt i hvilken grad morsmålet hemmer eller fremmer tilegnelse av subjektskravet og V2-kravet i norsk som andrespråk. Det har først og fremst vært relevant å se på hvordan de strukturelle ... -
«Jeg sa at jeg var forfatter, og at jeg trengte minnene mine.» Oktoberbarn av Linda Boström Knausgård, en samtidsdiagnose?
(Bachelor thesis, 2022)Romanen Oktoberbarn av Linda Boström Knausgård ble først utgitt i 2019, og faller inn under en form for litteratur som i det senmoderne Skandinavia har blitt populær å skrive, lese og debattere. Litteraturen omtales ofte ... -
"Jeg sier bare: Hey ho, Let's go!" - code-switching in teenage magazines in Norway
(Master thesis, 2014)This thesis seeks to investigate the use of English in teenage magazines in Norway. Five magazines were chosen to constitute the thesis, all written with teenagers and young adults as the target readers; Topp, Julia, Elle, ... -
«Jeg skal aldri slutte!»: En undersøkelse av prosjektet Ungdom og medbestemmelse, mestring og motivasjon – et nasjonalt samarbeidsprosjekt mellom Norges Musikkorps Forbund og Norsk kulturskoleråd
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt tiltak som settes inn for å få flere ungdommer til å velge å fortsette i korps. Selv om man ser at flere ungdommer forsvinner fra korpsene, er det også mange som fortsetter. Gjennom ... -
"Jeg skulle gjerne ha utfordret elevene mer" Seks norsklærere om skjønnlitteraturens posisjon, verdi og formål i norskfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan norsklærere i videregående forstår litteraturundervisningens nytte, funksjon og potensial i norskfaget. Studiens overordnede forskningsspørsmål har følgende ... -
'Jeg som en Vise kun er'. Fortellende stemmer i norske skillingsviser
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Skillingstrykk var et sentralt medium for formidling av visetekster i Norge i flere hundre år. I denne artikkelen drøftes skillingsviser fra perioden 1780 til 1860 med vekt på trekk ved skillingsvisene som var mye i bruk ... -
Jeg som meg, og jeg som deg - En sosiolingvistisk studie av språklige ideologier og praksiser i en skuespillerutdanning
(Master thesis, 2018)Skuespillere må forholde seg til språk på en helt spesiell måte. Derfor er det interessant å se på språkbruk innenfor institusjoner hvor skuespillere opererer. For å kunne si noe om hvilke språklige holdninger som finnes ... -
«Jeg stoler på at du liker sjokoladekaka som bor på Solsiden»: En empirisk undersøkelse av preposisjonsobjekt, direkte objekt og bundne predikatsadverbial
(Bachelor thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven var å undersøke hvordan preposisjonsobjekt skiller seg fra direkte objekt på den ene siden, og bundne predikatsadverbial på den andre siden. Med utgangspunkt i referansegrammatikken, har jeg ... -
"Jeg tror det stikker noe i at jeg bare er en kvinne": En komparativ analyse av hvordan kvinnerollen fremstilles i Amalie Skrams brevvekslinger (1880-1900) og i Constance Ring (1885)
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven gjør jeg en komparativ analyse av hvordan kvinnerollen blir fremstilt i Amalie Skrams debutroman Constance Ring (1885) og i et utvalg av hennes brevvekslinger med forfatterkolleger, forleggere og ... -
«Jeg vet i hvert fall hvem jeg er og hvor jeg kommer fra»: En norskdidaktisk oppgave om hvordan arbeid med romanen Et øye rødt kan gjøre det mulig å oppfylle læreplanmål som vedrører kulturell identitet
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven omhandler hvordan arbeid med romanen Et øye rødt kan gjøre det mulig å oppfylle norskfaglige læreplanmål som vedrører kulturell identitet. Nærmere bestemt så fokuserer den på hvordan lesning av denne romanen ...