• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Jeg vet i hvert fall hvem jeg er og hvor jeg kommer fra»: En norskdidaktisk oppgave om hvordan arbeid med romanen Et øye rødt kan gjøre det mulig å oppfylle læreplanmål som vedrører kulturell identitet

Pedersen, Lise Wiig
Master thesis
Thumbnail
View/Open
525811_FULLTEXT01.pdf (754.9Kb)
525811_FULLTEXT02.pdf (1.465Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/243777
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1323]
Abstract
Denne oppgaven omhandler hvordan arbeid med romanen Et øye rødt kan gjøre det mulig å oppfylle norskfaglige læreplanmål som vedrører kulturell identitet. Nærmere bestemt så fokuserer den på hvordan lesning av denne romanen kan gi den enkelte elev “språklig selvtillit og trygghet i egen kultur som grunnlag for utvikling av identitet og respekt for andre kulturer” (LK06). Innledningsvis dreier teksten seg om hvorfor kulturell identitet er blitt et viktig tema i dagens skole. Det teoretisk bakteppe for lesningen av boka legges med henvisning til kjente kulturteoretikere som Said, Papastergiadis, Friedman og Appadurai, og det forklarer noen viktige sider ved kulturell identitet slik at vi får dannet et grunnlag til å reflektere over forholdet mellom skole, kulturell identitet, norskfaget og litteraturen. Deretter kommer en presentasjon av Et øye rødt med tanke for både form, innhold og kritikernes mottagelse. Mitt metodiske utgangspunkt befester seg i tanker av Ziehe, Holland og Iser, funnet uttrykt i bøker av anerkjente norskdidaktikere som Penne og Smidt. Det metodiske utgangspunktet går ut fra at elever gjennom ulik grad av identifikasjon med noen bestemte aspekt ved teksten kan tenke seg å forstå Et øye rødt forskjellig, på bakgrunn av sine ulike kulturelle forutsetninger. Sammen utgjør dette et grunnlag for en vurdering av ulike elevers alternative tekstlesninger av Et øye rødt.

.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit