Blar i Fakultet for ingeniørvitenskap (IV) på tittel
Viser treff 22547-22566 av 22889
-
Vurdering av nautikkstudiets dokumentasjon
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven er skrevet som en avsluttende hovedoppgave ved det treårige bachelorstudiet Nautikk ved NTNU i Ålesund. Oppgaven har som formål å se på studiets oppdekking av de krav som stilles av Standards for Training, ... -
Vurdering av ny kryssløysing - fv. 510 x fv. 44 i Jåttåvågen, Stavanger
(Master thesis, 2016)Ekstrakt: På Nord-Jæren i Rogaland er det vedtatt at det skal leggjast til rette for ein høgverdig, separat kollektivtrasé basert på konsept K3a Busway. På bakgrunn av dette er prosjektet Bussveien danna for å etablera ... -
Vurdering av nytteverdi av seismikk på stuff (TSP) for prediksjon av ingeniørgeologiske utfordringer på Rogfast
(Master thesis, 2020)Den systematiske bruken av seismikk på stuff på E39 Rogfast vil bli et pilotprosjekt i norsk tunnelsammenheng. Det er antatt at tunnelen vil måtte krysse en rekke krevende og mektige svakhetssoner og partier med til dels ... -
Vurdering av ombrukspotensial i tidstypiske kontorbygninger for å bærekraftig industrialisere ombruk
(Master thesis, 2022)Byggebransjens ressursforbruk har fått økende oppmerksomhet i parallell med klimaendringene. Nesten 60 % av bundet karbon i et bygg stammer fra produksjonen av bygget og bygningsmaterialene. Produksjon av bygningsmaterialer, ... -
Vurdering av omløpskanal ved Anundsjö kraftverk
(Master thesis, 2016)Den 2:a september 2015 invigdes fiskeomlöpet vid Anundsjö kraftverk efter en byggtid på 2 år, till en kostnad av 20 miljoner kronor. Omlöpet byggdes på bakgrund av att kraftverket i 2010 fick sin vattendom omprövad av ... -
Vurdering av omløpskanal ved Anundsjö kraftverk
(Master thesis, 2016)Den 2:a september 2015 invigdes fiskeomlöpet vid Anundsjö kraftverk efter en byggtid på 2 år, till en kostnad av 20 miljoner kronor. Omlöpet byggdes på bakgrund av att kraftverket i 2010 fick sin vattendom omprövad av ... -
Vurdering av operasjonell tilgjengelighet av prosessanlegg for CO2-fangst
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven viser en metodikk for beregning av operasjonell tilgjengelighet av et aminanlegg for separasjon av CO2 fra eksosgass. Det fins foreløpig ikke anlegg som separerer CO2 fra eksosgass i en storskala sammenheng ... -
Vurdering av permanentsikring installert i bergmassen i tunneler drevet med åpen tunnelboremaskin ved sammenligning med Q-metoden
(Master thesis, 2019)Sikring av bergmassen er en av de viktigste prosessene ved driving av tunneler. Det er ønskelig at sikringen som er installert er optimalisert i forhold til bergmasseforholdene, som er kostnadsbesparende. For å fastsette ... -
Vurdering av renseeffekten til en kationisk koagulant (N-SEP) i kombinasjon med mekanisk rensing
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med oppgaven er å finne den best dosering og innmiksingshastighet for N-Sep ved testing av avløpsvann fra renseanlegget på Aspøya. Det skal testes med flere forskjellige koagulanter og resultatene skal sammenlignes. ... -
Vurdering av sammenhengen mellom forhåndsanalyser og kontrollarbeid under bygging og praktisk gjennomføring av geologisk kartlegging i tunneler etter innføringen av "Byggherrens halvtime"
(Master thesis, 2012)Vegen vest for Altafjorden, mellom Storsandnes og Alta, er en del av hovedferdselsåra mellom Troms og Finnmark. Her bygger Statens Vegvesen ny E6, hvor blant annet Talviktunnelen og Kåfjordtunnelen inngår. I denne ... -
Vurdering av sikringstiltak mot snøskred
(Master thesis, 2012)Mange norske veger er svært utsatt for snøskred, og Statens vegvesen jobber kontinuerlig med å utvikle effektive tiltak for sikring mot snøskred. Denne oppgaven har som hensikt å vurdere sikringstiltak sikringseffekt mot ... -
Vurdering av sikringstiltak mot snøskred i regi av Statens vegvesen, Region Nord
(Master thesis, 2011)Norge er et land der snøskred er et vanlig naturfenomen, og ulykker som følge av snskred har alltid vært et problem for det norske vegnettet. Statens vegvesen har gjennom de siste årene dimensjonert og utformet en rekke ... -
Vurdering av sikringstiltak ved Gruve 1A, Longyearbyen, Svalbard
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven sammen med prosjektoppgaven ble utviklet i samarbeid med Universitetsenteret på Svalbard og Sysselmannen på Svalbard. Sysselmannen på Svalbard har ansvaret for bevaring av kulturminner på Svalbard. Gruve 1A ... -
Vurdering av skredfare langs fv. 660 i Eresfjorden
(Master thesis, 2013)Mange norske veier er utsatt for skred, og Statens vegvesen jobber kontinuerlig med å utforme effektive sikringstiltak. Denne oppgaven er utformet i samarbeid med Statens vegvesen, Region Midt, og er en del av ... -
Vurdering av skredfaren langs E136 Flatmark - Monge - Marstein i Romsdalen
(Master thesis, 2013)Strekningen Flatmark Monge Marstein på E136 ligger i Romsdalen i Rauma kommune. På denne strekningen har vegen delvis svært dårlig horisontalkurvatur og flere steder er vegen smalere enn 5, 5 m. En forbedring og utbygging ... -
Vurdering av spenninger og deformasjoner i tuber av geosyntet fylt med lettklinker, for bygging av lette støttekonstruksjoner og bratte skråninger.
(Master thesis, 2018)LiTuWa (Lett tubevegg) er et system for bygging av lette støttekonstruksjoner. Systemets frontvegg består av tuber av geosyntet fylt med løs lettklinker. Tubene installeres lagvis, ved innblåsing av lettklinker på byggeplassen. ... -
Vurdering av stabilitet- og borbarhetsforhold med TBM-drift under varierende geologiske forhold i Oslo sentrum
(Master thesis, 2018)Kapasiteten til T-bane og jernbane i Oslo sentrum er nådd. For å utvide kollektivtilbudet og møte befolkningsveksten som er ventet fram mot 2060, er en konseptvalgutredning for Oslo-navet satt sammen. Rapportene fra ... -
Vurdering av stabilitetsutfordringer ved etablering av vertikal adkomstsjakt på Tøyen stasjon
(Master thesis, 2023)I dag er det kun en inngang til Tøyen T- banestasjon i Oslo som ikke tilfredsstiller krav til sikkerhet ved nødsituasjoner. Det er derfor besluttet å bygge en ny inngang som skal bestå av en vertikal sjakt med en tilkoblet ... -
Vurdering av standardisert tid-temperaturkurvers relevans i forbindelse med branndimnesjonering av høye trehus.
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven har som hovedfokus å vurdere hvor egnet tidstemperaturkurven for en standardbrann (ISO-834) er til å dokumentere bæreevnen til bygninger i brannklasse 3, som er oppført av eksponerte KLT-elementer. ... -
Vurdering av stasjonsplassering i Larvik i forbindelse med Intercityutbyggingen på Vestfoldbanen
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne oppgaven var å finne en plassering av den nye jernbanestasjonen som skal bygges i Larvik i forbindelse med Intercityutbyggingen på Vestfoldbanen. Det er fokusert på å belyse de bymessige utfordringene ...