Vurdering av skredfaren langs E136 Flatmark - Monge - Marstein i Romsdalen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/236217Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Strekningen Flatmark Monge Marstein på E136 ligger i Romsdalen i Rauma kommune. På denne strekningen har vegen delvis svært dårlig horisontalkurvatur og flere steder er vegen smalere enn 5, 5 m. En forbedring og utbygging av vegen er planlagt i to delprosjekter, Marstein Monge og Monge Flatmark. Vegens kurvatur skal forbedres og det er planlagt to tunneler på strekningen i områder hvor vegen er for smal i forhold til dagens krav til veg med denne trafikkmengden. Romsdalen er et av områdene i Norge hvor det har gått flest store fjellskred. Det finnes mange registrerte skredhendelser her, det eldste helt tilbake til år 1200. Kravet til sikkerhet på veger øker, så i forbindelse med at vegen skal legges nærmere fjellsiden er det viktig å gjør en vurdering av skredfaren langs vegstrekningen for å forhindre at store ulykker skal skje. Denne oppgaven er et supplement til de eksisterende rasfarevurderingene som er gjort for de to prosjektene. Det er utført analyser for skredfare i 15 ulike profiler langs strekningen. Profilene er valgt på grunnlag av tidligere skredhendelser og nærhet til den nye vegen. Vurdering av fare for steinsprang har blitt gjort ved bruk av en enkel topografisk metode samt RocFall-analyser. For vurdering av fare for snøskred er det gjort beregninger av ved hjelp av αβ-metoden og energilinjemodellen. Undersøkelsene har vist at det er relativt stor skredfare langs noen deler av vegstrekningen.Det er gjort analyser med sikringstiltak i enkelte profiler. I noen av profilene er det ikke gjort vurdering av sikringstiltak fordi det tryggeste alternativet (tunnel) allerede er anbefalt, eller fordi det er liten skredfare i profilet. Resultatene her viser at plasseringen av tiltaket og blokkstørrelsen har stor betydning for effekten av både fanggjerder og voller. Det er gjort en risikovurdering av strekningen, hvor det er brukt risikoakseptkriterier for å fastsette den nødvendige graden av sikring i de ulike enhetsstrekningene som har blitt vurdert. Vurderingen viser at det er to områder som har utolererbar risiko for skred. Det er anbefalt at vegen legges i tunnel forbi den ene strekningen, og den andre bør sikres med en voll.Resultatene fra analysene viser at det er flere områder med skredfare, men en mer detaljert kartlegging vil være nødvendig i enkelte områder for å kunne fastsette risikoen for skred på den aktuelle vegstrekningen.