• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for geovitenskap og petroleum
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for geovitenskap og petroleum
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vurdering av skredfare langs fv. 660 i Eresfjorden

Søreide, Kari Linn
Master thesis
Thumbnail
View/Open
693692_FULLTEXT01.pdf (64.26Mb)
693692_COVER01.pdf (190.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/236220
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for geovitenskap og petroleum [1835]
Abstract
Mange norske veier er utsatt for skred, og Statens vegvesen jobber kontinuerlig med å utforme effektive sikringstiltak. Denne oppgaven er utformet i samarbeid med Statens vegvesen, Region Midt, og er en del av skredfarekartlegging ved regionen. Det er gjort en evaluering av skredfaren langs fv.660 i Eresfjorden, Møre og Romsdal. Effekten av sikringstiltak langs veistrekningen er vurdert.Det er registrert flere tidligere skredhendelser langs veistrekningen. Det er registrert snøskred, sørpeskred, steinsprang og steinskred, derfor er videre analyse og vurdering av skredfare gjort for disse typer skred.RocFall analyser er benyttet for modellering av sannsynlig utløpslengde for steinsprang. Det er dannet 8 profiler som representerer ulike områder i fjellskråningen ved veistrekningen. Resultatene i RocFall er sammen med registrerte skredhendelser og en generell vurdering av området benyttet for å gi en vurdering av skredfaren for steinsprang og steinskred. Ved profil 5, 6 og 7 er risikoen for skred vurdert som lav. Profil 1, 2, 3 og 8 er vurdert som noe skredfarlige. Profil 4 er vurdert som skredfarlig. Ved profilene som er vurdert som noe skredfarlige er det gitt forslag til sikringstiltak basert på RocFall simuleringer.Det er gjort beregninger av sannsynlig utløpslengde for snøskred og flom- og sørpeskred ved hjelp av metodene alfa - beta modellen og energilinje modellen. Beliggenheten til skredhendelsene viser at skredene har fulgt større elveløp som krysser veistrekningen. 7 elveløp krysser veistrekningen, det er dannet profiler langs disse. Det er utført sikringstiltak ved tre av elveløpene. Beregninger av utløpslengde og utregning av hastighetshøyde er sammen med registrerte skredhendelser benyttet for å gi en vurdering av effekten til sikringstiltakene. Samtlige sikringstiltak vurderes som effektive. De fleste elveløpene viser til lav skredfare, med unntak av Kårteigen, hvor skredfaren er vurdert som noe høyere.Risikoakseptkriterier er benyttet for å gi en samlet vurdering av skred på vei. Veistrekningen er delt opp i 4 enhetsstrekninger som viser til forskjellig risiko for skred.
Publisher
Institutt for geologi og bergteknikk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit