Vurdering av skredfare langs fv. 660 i Eresfjorden
Abstract
Mange norske veier er utsatt for skred, og Statens vegvesen jobber kontinuerlig med å utforme effektive sikringstiltak. Denne oppgaven er utformet i samarbeid med Statens vegvesen, Region Midt, og er en del av skredfarekartlegging ved regionen. Det er gjort en evaluering av skredfaren langs fv.660 i Eresfjorden, Møre og Romsdal. Effekten av sikringstiltak langs veistrekningen er vurdert.Det er registrert flere tidligere skredhendelser langs veistrekningen. Det er registrert snøskred, sørpeskred, steinsprang og steinskred, derfor er videre analyse og vurdering av skredfare gjort for disse typer skred.RocFall analyser er benyttet for modellering av sannsynlig utløpslengde for steinsprang. Det er dannet 8 profiler som representerer ulike områder i fjellskråningen ved veistrekningen. Resultatene i RocFall er sammen med registrerte skredhendelser og en generell vurdering av området benyttet for å gi en vurdering av skredfaren for steinsprang og steinskred. Ved profil 5, 6 og 7 er risikoen for skred vurdert som lav. Profil 1, 2, 3 og 8 er vurdert som noe skredfarlige. Profil 4 er vurdert som skredfarlig. Ved profilene som er vurdert som noe skredfarlige er det gitt forslag til sikringstiltak basert på RocFall simuleringer.Det er gjort beregninger av sannsynlig utløpslengde for snøskred og flom- og sørpeskred ved hjelp av metodene alfa - beta modellen og energilinje modellen. Beliggenheten til skredhendelsene viser at skredene har fulgt større elveløp som krysser veistrekningen. 7 elveløp krysser veistrekningen, det er dannet profiler langs disse. Det er utført sikringstiltak ved tre av elveløpene. Beregninger av utløpslengde og utregning av hastighetshøyde er sammen med registrerte skredhendelser benyttet for å gi en vurdering av effekten til sikringstiltakene. Samtlige sikringstiltak vurderes som effektive. De fleste elveløpene viser til lav skredfare, med unntak av Kårteigen, hvor skredfaren er vurdert som noe høyere.Risikoakseptkriterier er benyttet for å gi en samlet vurdering av skred på vei. Veistrekningen er delt opp i 4 enhetsstrekninger som viser til forskjellig risiko for skred.