Browsing Fakultet for ingeniørvitenskap (IV) by Title
Now showing items 10486-10505 of 23500
-
Hvordan styrke SFI-enes bidrag til innovasjon?
(Research report, 2023) -
Hvordan ta hensyn til ubalanserte momenter i beregning av gjennomlokking for flatdekkekonstruksjoner.
(Master thesis, 2020)Når et betongdekke ikke lenger har nok skjærkapasitet til å ta opp skjærkrefter tilført fra den konsentrerte punktlasten i søylen, vil det oppstå gjennomlokking. Tidligere ble utvidet oppleggsflaten på søyletoppen ofte ... -
Hvordan tror vi at det blir? Effektvurderinger av store offentlige prosjekter
(Concept Rapport, 0804-5585; 7, Research report, 2004)Denne rapporten diskuterer effektbegrepet i betydningen virkningene eller følgene av store offentlige investeringsprosjekter. Den inneholder en gjennomgang av metoder til ex-ante effektvurderinger (i forkant), og en oversikt ... -
Hvordan unngå trykk på tvers av fiberretning i sammenføyning mellom dekke/vegg i konstruksjon av massivtre uten bruk av stål som forsterkende element
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg en potensiell utfordring ved bygging av konstruksjoner i KL-tre hvor man kan få trykk på tvers av fiberretning som følge av lange spennvidder og/eller mange etasjer og hvor det benyttes en ... -
Hvordan unngå uforutsette driftsavvik - Hva er årsaken til at oppetiden reduseres og hva kan gjøres av tiltak.
(Master thesis, 2015)Jernbaneverket blir målt på flere parametere når det gjelder leveranse både til den enkelte togoperatør, men også til samfunnet. Denne oppgaven fokuserer på hva infrastrukturen yter opp mot det som er satt som formelle ... -
Hvordan utnytte digitalisering bedre på byggeplass?
(Master thesis, 2023)Byggebransjen er en stor og viktig næring i Norge, som har slitt med fall i produktivitet på nesten ti prosent siden år 2000 og lave driftsmarginer. Bransjen selv hevder at digitalisering utgjør deler av løsningen for økt ... -
Hvordan utvikle et mest mulig effektivt kollektivsystem og kollektivknutepunkt?: En analyse basert på mulige utviklingssenarier for Ski kommune
(Master thesis, 2014)Fram mot 2030 er det forventet en befolkningsvekst i og rundt Oslo på rundt 30 prosent. For å kunne takle denne veksten ble Plansamarbeidet opprettet for å komme frem til en regional plan for areal og transport i regionen. ... -
Hvordan vil en digital plattform kunne effektivisere dagens containertransport?
(Bachelor thesis, 2017)Dagens skipsnæring er preget av at aktørene benytter seg av gammel teknologi og utdaterte digitale løsninger. Gamle rutiner fører til at rederiene ikke maksimerer sin effektivitet og kapasitetsutnyttelse. I containermarkedet ... -
Hvordan vil endringer i forbruksmønsteret påvirke fremtidige nettinvesteringer
(Bachelor thesis, 2020)I dette prosjektet blir AMS data analysert for å danne et bilde av strømnettets forløp over 2019, for 8 nettstasjoner i et lokalt nett. Det blir analysert reelt effektuttak og samtidighetsfaktorer, samt sannsynlige ... -
Hvordan vil miljøkrav påvirke brønnbåtnæringen?
(Bachelor thesis, 2017)Formålet med oppgaven er å se hvordan miljøpåkrav påvirker brønnbåtnæringen. Dette blir gjort ved å se på lover og forskrifter som rederiene må forholde seg til. Lover, regler og forskrifter har en stor påvirkningskraft ... -
Hvordan XR kan nyttiggjøres i BAEnæringen med VR og Vrex som eksempel for å undersøke modenhet
(Master thesis, 2020)Formålet med denne rapporten er systematisk å kartlegge bruken og mulighetene av XR i BAE-næringen etter stegnormen «Neste Steg», samt å undersøke modenheten til VR og Vrex med hjelp av IDDS som rammeverk. Med XR er det ... -
Hvordan øke bruken av eksisterende digitale løsninger?
(Master thesis, 2021)Det digitale skiftet utfordrer dagens samarbeidsmodeller, gjennomføringsmodeller og forretningsmodeller i bygge-, anleggs-, og eiendomsnæringen. Nye digitale verktøy og teknologier skal effektivisere, muliggjøre sømløs ... -
Hvorfor store branner blir store
(Master thesis, 2011)Målet med denne oppgaven er å finne ut av hvorfor store branner blir store. Måten dette blir gjort på er å trekke ut store branner i de siste tiår, og så sammenligne disse med alle bygningsbranner for å finne forskjeller ... -
Hybrid and nonhybrid control barrier functions for constraint satisfaction in dynamical systems: Applied to safe motion control of autonomous vessels
(Doctoral theses at NTNU;2024:262, Doctoral thesis, 2024)Control barrier functions (CBFs) enable constraint satisfaction in controlled dynamical systems, by mapping state constraints into state-dependent input constraints. CBFs may then be synthesized with any nominal control ... -
A Hybrid Approach to Motion Prediction for Ship Docking— Integration of a Neural Network Model into the Ship Dynamic Model
(Peer reviewed; Journal article, 2020)While automatic controllers are frequently used during transit operations and low-speed maneuvering of ships, ship operators typically perform docking maneuvers. This task is more or less challenging depending on factors ... -
Hybrid artificial intelligence model for prediction of heating energy use
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Currently, in the building sector there is an increase in energy use due to the increased demand for indoor thermal comfort. Proper energy planning based on a real measurement data is a necessity. In this study, we developed ... -
Hybrid causal logic model for estimating the probability of an icebreaker–ship collision in an ice channel during an escort operation along the Northeast Passage
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Under severe Arctic ice conditions, escort operations are the most efficient methods for facilitating shipping. Nevertheless, escort operations are among the most dangerous operations, as they may result in icebreaker–ship ... -
Hybrid Collision Avoidance with Moving Obstacles
(Master thesis, 2019)A considerable amount of work has been done in the field of Autonomous Surface Vehicles (ASV) over the past few decades. Autonomous path planning and collision avoidance (COLAV) are essential for ASV navigating in unknown ... -
Hybrid Collision Avoidance with Moving Obstacles
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper proposes a hybrid collision avoidance (COLAV) approach based on the integration of a global path planning algorithm and a reactive collision avoidance technique. This combination provides a robust path planning ... -
Hybrid Concrete Structures: Experimental Testing and Numerical Simulation of Structural Elements
(Master thesis, 2010)The Composite Sandwich Slab (CSS) studied in this report is a hybrid concrete structure with different concrete types in zones of high versus low stresses. The CSS is a combination of a precast concrete formwork and in-situ ...