Hvordan XR kan nyttiggjøres i BAEnæringen med VR og Vrex som eksempel for å undersøke modenhet
Abstract
Formålet med denne rapporten er systematisk å kartlegge bruken og mulighetene av XR i BAE-næringen etter stegnormen «Neste Steg», samt å undersøke modenheten til VR og Vrex med hjelp av IDDS som rammeverk. Med XR er det de tre teknologiene AR, MR og VR det menes. Vrex er en software for bruk i VR som selges og utvikles av Vixel AS. Problemstillingen til denne masteroppgaven er todelt og lyder som følger: «Hvilke muligheter finnes med XR i BAE-næringen? Hva er utfordringen med VR som teknologi, Vrex som software og menneske på kort, mellomlang og lang sikt med tanke på å implementere Vrex i prosjekter i BAE-næringen?»
For å undersøke hvilke muligheter som finnes med XR i BAE-næringen benyttes stegnormen «Neste Steg» for å kartlegge bruken i de åtte stegene fra idefase til avvikling. Bruken av XR er begrenset i de tre første stegene, men er mer tydelig i de fem siste stegene. I steg 4, detaljprosjektering vil VR med rett data i modellene kunne benyttes til visualisering og møtevirksomhet. I steg 5 vil VR kunne benyttes til visualisering, opplæring og simulering, MR vil kunne benyttes for opplæring og simulering, samt projisering av modeller, mens AR kan benyttes for projisering av modeller. I steg 6 vil VR og MR være et godt hjelpemiddel for simulering, mens VR med software som Vrex kan benyttes for avvikshåndtering. I steg 7 kan VR, MR og AR benyttes som hjelpemiddel til rehabilitering og vedlikeholdsarbeider. Til slutt i steg 8 kan AR og MR være et godt hjelpemiddel for å identifisere skjulte objekter og informasjon om bygningselementer.
IDDS er et rammeverk som er benyttet for å identifisere utfordringer med VR, Vrex og menneske på kort, mellomlang og lang sikt. VR, Vrex og menneske er tre forskjellige bobler. På kort sikt er det et godt samspill mellom VR og Vrex, mens menneske ikke er koblet på. På mellomlang sikt vil alle tre boblene gå inn i hverandre, noe som vil symbolisere at samspillet mellom VR, Vrex og menneske er blitt bedre. På lang sikt vil boblene gå helt inn i hverandre, og det kan sees på som at VR, Vrex og menneske går veldig bra sammen. For å kunne oppnå samspillet mellom VR, Vrex og menneske som er på mellomlang eller lang sikt er en avhengig av spesifikke drivere for endring innad i bedriften som har et ønske om å ta i bruk nye teknologier. Jo nærmere ledelsen disse driverne for endring er, jo større påvirkningskraft for implementering av teknologien vil de ha. VR og Vrex kan dermed sees på som modne, men bedrifter er avhengige av å få med mennesker. For økt implementering er en dermed avhengig av å finne drivere for endring.