Webløsning for OL-fakkelstafett
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1018]
Abstract
NORSK: Problemstilling:
Hvordan tilrettelegge for brukerdeltakelse i en webapplikasjon for OL-fakkelstafett?
Denne problemstillingen er aktuell da den i stor grad reflekterer dagens mediebilde. Oppgaven
er basert på en henvendelse fra YOG Lillehammer til avdelingen for informatikk og medieteknikk.
(IMT) ved Høgskolen i Gjøvik. Gjennom denne oppgaven vil det utvikles en webapplikasjon som
kan hjelpe publikum med å følge med på fakkelstafetten som leder opp til ungdoms-OL 2016,
og arrangementene underveis i stafetten. Løsningen er sentrert rundt sosiale medier, og
fokuserer på online brukerdeltakelse. Løsningen består av én webside som skal implementeres
i et allerede eksisterende nettsted.
Den gjennomførte forskningen viser at en effektiv og hensiktsmessig måte for å svare på
problemstillingen innebærer bruk av etablerte designprinsipper. Videre fant vi det
formålstjenlig å benytte oss av faktorer som spiller på brukernes motivasjon til å delta, samtidig
som vi gjorde løsningen enkel å interagere med. Dette resulterer i en løsning som oppfyller de
forventninger mange brukere har på web, noe som gir OL-komiteen enda en arena for å nå ut til
et potensielt større publikum. ENGLISH: Main research question:
How to facilitate online user participation in a web application for the Olympic Games torch
relay?
This research question is highly relevant in today's media landscape. The paper is based on a
request from the comitee for Lillehammer YOG 2016 to the department of informatics and
media technology (IMT) at Gjøvik University College. In addition to a paper, this assignment
results in a web application for the Youth Olympic Games (YOG), enabling the audience to
experience the torch relay leading up to the games. The application is centered around social
media, and focuses on online user participation. The solution comes in the form of a single
web page, which is to be implemented in the final Lillehammer 2016 YOG website.
The conducted research shows that an effective way to answer the research question involves
use of established design principles. Further, we found it appropriate to utilize factors
affecting the user's motivation to participate, and also to make the solution easy to use and
interacti with. This results in a solution that meets many of the user expectations, giving the
YOG comitee an additional arena for reaching out to their audience.