Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjærestad, Ole Kristian
dc.contributor.authorHolm, Henrik
dc.date.accessioned2014-08-05T08:40:16Z
dc.date.available2014-08-05T08:40:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/216684
dc.description.abstractNORSK: Problemstilling: Hvordan tilrettelegge for brukerdeltakelse i en webapplikasjon for OL-fakkelstafett? Denne problemstillingen er aktuell da den i stor grad reflekterer dagens mediebilde. Oppgaven er basert på en henvendelse fra YOG Lillehammer til avdelingen for informatikk og medieteknikk. (IMT) ved Høgskolen i Gjøvik. Gjennom denne oppgaven vil det utvikles en webapplikasjon som kan hjelpe publikum med å følge med på fakkelstafetten som leder opp til ungdoms-OL 2016, og arrangementene underveis i stafetten. Løsningen er sentrert rundt sosiale medier, og fokuserer på online brukerdeltakelse. Løsningen består av én webside som skal implementeres i et allerede eksisterende nettsted. Den gjennomførte forskningen viser at en effektiv og hensiktsmessig måte for å svare på problemstillingen innebærer bruk av etablerte designprinsipper. Videre fant vi det formålstjenlig å benytte oss av faktorer som spiller på brukernes motivasjon til å delta, samtidig som vi gjorde løsningen enkel å interagere med. Dette resulterer i en løsning som oppfyller de forventninger mange brukere har på web, noe som gir OL-komiteen enda en arena for å nå ut til et potensielt større publikum.nb_NO
dc.description.abstractENGLISH: Main research question: How to facilitate online user participation in a web application for the Olympic Games torch relay? This research question is highly relevant in today's media landscape. The paper is based on a request from the comitee for Lillehammer YOG 2016 to the department of informatics and media technology (IMT) at Gjøvik University College. In addition to a paper, this assignment results in a web application for the Youth Olympic Games (YOG), enabling the audience to experience the torch relay leading up to the games. The application is centered around social media, and focuses on online user participation. The solution comes in the form of a single web page, which is to be implemented in the final Lillehammer 2016 YOG website. The conducted research shows that an effective way to answer the research question involves use of established design principles. Further, we found it appropriate to utilize factors affecting the user's motivation to participate, and also to make the solution easy to use and interacti with. This results in a solution that meets many of the user expectations, giving the YOG comitee an additional arena for reaching out to their audience.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Kommunikasjon og distribuerte systemer: 423nb_NO
dc.subjectwebapplikasjon, sosiale medier, online brukerdeltakelsenb_NO
dc.titleWebløsning for OL-fakkelstafettnb_NO
dc.title.alternativeWeb application for the Olympic Games torch relaynb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber72nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel