• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for vareproduksjon og byggteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for vareproduksjon og byggteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bruk av RPAS til kartlegging av avdekket fjell

Arnesen, Jonas Gjersaas
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Main article (3.182Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/198469
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for vareproduksjon og byggteknikk [701]
Abstract
NORSK: Denne bacheloroppgaven omhandler Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) og ønsker å finne

svar på om dette er et verktøy som kan benyttes til kartlegging av avdekket fjell – ”Use of RPAS

for surveying revealed rocks”. Kartlegging med RPAS har mange likhetstrekk med tradisjonell

flyfotografering fra fly og helikopter, og det er flybilder som er utgangspunktet for å generere de

triangulerte terrengmodellene.

Resultatene fra RPAS-flygningen vil bli sammenliknet med referansemålinger foretatt på bakken,

for å teste hvor nøyaktige og pålitelige resultater man kan forvente fra RPAS.

Ettersom Statens vegvesen er oppdragsgiver er oppgaven rettet mot fjellmålinger og

masseberegninger på veganlegg, og det vil derfor bli utarbeidet ulike rapporter og beregninger for

de kartlagte områdene, for å se om tradisjonelle kartleggingsmetoder og flybilder fra RPAS gir

sammenfallende resultater.
 
ENGLISH: This bachelor thesis deals with Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) and wants to find out

whether this is a tool that can be used for surveying revealed rocks. RPAS is in many ways similar

to traditional aerial photography from airplanes and helicopters, and there are aerial photographs

which are the basis for generating triangulated terrain models.

The results from the RPAS-flight will be compared to reference measurements taken in the field,

so it will be possible to find out how accurate and reliable the results from the RPAS actually are.

Since Statens vegvesen is a part of this project the thesis will be about rock surveying and mass

calculation related to road projects, and it will therefore be prepared various reports and

calculations from the surveyed areas, to see if traditional surveying methods and aerial

photographs from the RPAS provides similar results.
 

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit