Bruk av RPAS til kartlegging av avdekket fjell
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/198469Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NORSK: Denne bacheloroppgaven omhandler Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) og ønsker å finne
svar på om dette er et verktøy som kan benyttes til kartlegging av avdekket fjell – ”Use of RPAS
for surveying revealed rocks”. Kartlegging med RPAS har mange likhetstrekk med tradisjonell
flyfotografering fra fly og helikopter, og det er flybilder som er utgangspunktet for å generere de
triangulerte terrengmodellene.
Resultatene fra RPAS-flygningen vil bli sammenliknet med referansemålinger foretatt på bakken,
for å teste hvor nøyaktige og pålitelige resultater man kan forvente fra RPAS.
Ettersom Statens vegvesen er oppdragsgiver er oppgaven rettet mot fjellmålinger og
masseberegninger på veganlegg, og det vil derfor bli utarbeidet ulike rapporter og beregninger for
de kartlagte områdene, for å se om tradisjonelle kartleggingsmetoder og flybilder fra RPAS gir
sammenfallende resultater. ENGLISH: This bachelor thesis deals with Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) and wants to find out
whether this is a tool that can be used for surveying revealed rocks. RPAS is in many ways similar
to traditional aerial photography from airplanes and helicopters, and there are aerial photographs
which are the basis for generating triangulated terrain models.
The results from the RPAS-flight will be compared to reference measurements taken in the field,
so it will be possible to find out how accurate and reliable the results from the RPAS actually are.
Since Statens vegvesen is a part of this project the thesis will be about rock surveying and mass
calculation related to road projects, and it will therefore be prepared various reports and
calculations from the surveyed areas, to see if traditional surveying methods and aerial
photographs from the RPAS provides similar results.