Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteinkjer, Beate
dc.date.accessioned2008-10-30T11:57:34Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn978-82-7877-181-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/148851
dc.description.abstractDenne hovedfagsoppgaven handler om hvordan et utvalg lærere opplever og erfarer forberedende sorgarbeid i klasser. Relevant teori og tidligere forskning om sorg, mestring og sosial støtte blir presentert og benyttet som redskap i forhold til innhenting og analyse av innhentet empiri. Undersøkelsen har en fenomenologisk forståelsesramme, og informasjonen er innhentet ved hjelp av kvalitative forskningsintervjuer med seks lærere, i tillegg til et gruppeintervju med tre fagpersoner. Bearbeidingen og analysen av datamaterialet bestod av flere trinn, av fortolkning på mange nivåer, som ledet til tematiske presentasjoner av resultater i oppsummerende tabeller. Deretter ble det empiriske materialet i disse tabellene sortert og fortolket på bakgrunn av utvalgte teoretiske begreper. Analysen av empirien avdekker at lærere opplever elevenes sykdomsperiode som en belastende og stressende tid. De kjenner alle på at de har behov for støtte av ulikt slag for å makte en slitsom skolehverdag. Det at de får støtte fra sentrale personer i nettverket sitt, gjør at de makter å gjennomleve den forberedende sorgprosessen. Det kom tydelig frem at relevant støtte fra personer som lærerne var nært knyttet til i nettverket, på områder de selv syntes de trengte støtte i forhold til, fungerte medierende med hensyn til å utløse hensiktsmessige, personlige mestringsstrategier hos dem. Det å ha et støttende nettverk, som bidro til å forløse hensiktsmessige måter å arbeide på for pedagogene i sykdomsperioden, førte til at de i ettertid maktet å se at de hadde gått styrket ut av den vanskelige perioden. Dette medførte at de i ettertid syntes de kunne bidra med erfaringsbaserte råd til andre lærere som vil komme til å havne i en tilsvarende situasjon i framtida.en
dc.format.extent490154 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherHøgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærerutdanning og tegnspråken
dc.relation.ispartofseriesHiST ALT rapporten
dc.relation.ispartofseriesnr 9en
dc.subjectspesialpedagogikk pedagogikk død sorg sorgarbeid elever skoleelever lærere skolenen
dc.titleEn av mine elever skal snart dø - : forberedende sorgarbeid i en klasseen
dc.typeResearch reporten
dc.source.pagenumber89 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel