• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En av mine elever skal snart dø - : forberedende sorgarbeid i en klasse

Steinkjer, Beate
Research report
Thumbnail
View/Open
ALTrapport09.pdf (478.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/148851
Date
2003
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1427]
Abstract
Denne hovedfagsoppgaven handler om hvordan et utvalg lærere opplever og erfarer forberedende

sorgarbeid i klasser. Relevant teori og tidligere forskning om sorg, mestring og sosial

støtte blir presentert og benyttet som redskap i forhold til innhenting og analyse av innhentet

empiri.

Undersøkelsen har en fenomenologisk forståelsesramme, og informasjonen er innhentet ved

hjelp av kvalitative forskningsintervjuer med seks lærere, i tillegg til et gruppeintervju med tre

fagpersoner. Bearbeidingen og analysen av datamaterialet bestod av flere trinn, av fortolkning

på mange nivåer, som ledet til tematiske presentasjoner av resultater i oppsummerende

tabeller. Deretter ble det empiriske materialet i disse tabellene sortert og fortolket på bakgrunn

av utvalgte teoretiske begreper.

Analysen av empirien avdekker at lærere opplever elevenes sykdomsperiode som en belastende

og stressende tid. De kjenner alle på at de har behov for støtte av ulikt slag for å makte

en slitsom skolehverdag. Det at de får støtte fra sentrale personer i nettverket sitt, gjør at de

makter å gjennomleve den forberedende sorgprosessen. Det kom tydelig frem at relevant

støtte fra personer som lærerne var nært knyttet til i nettverket, på områder de selv syntes de

trengte støtte i forhold til, fungerte medierende med hensyn til å utløse hensiktsmessige,

personlige mestringsstrategier hos dem. Det å ha et støttende nettverk, som bidro til å forløse

hensiktsmessige måter å arbeide på for pedagogene i sykdomsperioden, førte til at de i ettertid

maktet å se at de hadde gått styrket ut av den vanskelige perioden. Dette medførte at de i

ettertid syntes de kunne bidra med erfaringsbaserte råd til andre lærere som vil komme til å

havne i en tilsvarende situasjon i framtida.
Publisher
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærerutdanning og tegnspråk
Series
HiST ALT rapport
nr 9

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit