En av mine elever skal snart dø - : forberedende sorgarbeid i en klasse
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148851Utgivelsesdato
2003Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3400]
Sammendrag
Denne hovedfagsoppgaven handler om hvordan et utvalg lærere opplever og erfarer forberedende
sorgarbeid i klasser. Relevant teori og tidligere forskning om sorg, mestring og sosial
støtte blir presentert og benyttet som redskap i forhold til innhenting og analyse av innhentet
empiri.
Undersøkelsen har en fenomenologisk forståelsesramme, og informasjonen er innhentet ved
hjelp av kvalitative forskningsintervjuer med seks lærere, i tillegg til et gruppeintervju med tre
fagpersoner. Bearbeidingen og analysen av datamaterialet bestod av flere trinn, av fortolkning
på mange nivåer, som ledet til tematiske presentasjoner av resultater i oppsummerende
tabeller. Deretter ble det empiriske materialet i disse tabellene sortert og fortolket på bakgrunn
av utvalgte teoretiske begreper.
Analysen av empirien avdekker at lærere opplever elevenes sykdomsperiode som en belastende
og stressende tid. De kjenner alle på at de har behov for støtte av ulikt slag for å makte
en slitsom skolehverdag. Det at de får støtte fra sentrale personer i nettverket sitt, gjør at de
makter å gjennomleve den forberedende sorgprosessen. Det kom tydelig frem at relevant
støtte fra personer som lærerne var nært knyttet til i nettverket, på områder de selv syntes de
trengte støtte i forhold til, fungerte medierende med hensyn til å utløse hensiktsmessige,
personlige mestringsstrategier hos dem. Det å ha et støttende nettverk, som bidro til å forløse
hensiktsmessige måter å arbeide på for pedagogene i sykdomsperioden, førte til at de i ettertid
maktet å se at de hadde gått styrket ut av den vanskelige perioden. Dette medførte at de i
ettertid syntes de kunne bidra med erfaringsbaserte råd til andre lærere som vil komme til å
havne i en tilsvarende situasjon i framtida.
Utgiver
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærerutdanning og tegnspråkSerie
HiST ALT rapportnr 9