FDVU-BIM: Fosen videregående skole
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144509Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NORSK: Målet med denne caseoppgaven er å vise noen muligheter og utfordringer med å etablere en FDV-BIM av et eksisterende bygg, samt øke kunnskapen om emnet.
Bygget som er modellert og beriket med FDV-data i denne casen er en videregående skole i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Casen omhandler utvikling og beriking av en eldre 3D-modell fra byggeprosjektet av skolen da den var ny. Muligheter for praktisk bruk, videreutvikling og oppdatering er også tatt med i rapporten.
Bruken av bygningsinformasjonsmodellering (BIM) blitt mer utbredt de siste årene og bransjen ser etter hvert verdien av å ta det i bruk. Å bruke av BIM på eksisterende bygg i forbindelse med forvaltning, drift og vedlikehold (FDV) er enda ikke så vanlig. På nye bygg som er prosjektert med BIM er FDV og bruk av BIM i driftsfase i ferd med å bli et hett tema. Statsbygg sier for eksempel at de ønsker å ha med innhold om FDV-BIM i sin neste BIM-manual. ENGLISH: The goal of this case study is to show some opportunities and challenges in establishing a facility management -BIM of an existing building, and increase knowledge on the subject.
The modeled and enriched building with management, operation and maintenance data in this case study, is a secondary school in Sør-Trøndelag fylkeskommune. The case study deals with the development and enrichment of an older 3D model from the construction period back in 2004/ 2005. Possibilities of practical use, further development and updating are also included in the report.