Publikumsinteraktivitet i konserter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144092Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1140]
Sammendrag
NORSK:
Målet med prosjektet var å komme frem til en løsning hvor publikum kunne være aktive
deltakere under konserten og påvirke stemningen. Prosjektet har sett på en teknisk
løsning for hvordan slik interaktivitet kan tilbys publikum ved at de i dette tilfellet kan
påvirke lyd og bilde. Som kontrollgrensesnitt er det benyttet videokamera med påfølgende
bevegelsesanalyse for at systemet skulle være transparent og ikke legge begrensninger
på publikums fysiske utfoldelse.
Et problem ved bruk av video som kontrollgrensesnitt er at forandringer i lysforhold
gjør det vanskelig å gjennomføre bevegelsesanalyse. For å unngå dette ble det gjennomført
eksperimenter hvor synlig lys ble filtrert vekk og hvor bevegelsesanalysen ble gjennomført
på video fra det infrarøde området. Resultatene viste at det under bestemte
forhold var mulig å fjerne forstyrrelser fra varierende lyskilder ved å benytte et IR-filter.
Siden systemet skal brukes i sanntid ble det også eksperimentert med forskjellige typer
kamera og innstillinger for å redusere kravet til maskinkraft. Det viste seg at rammefrekvensen
kunne reduseres mye uten vesentlig reduksjon av nøyaktigheten i bevegelsesanalysen.
Eksperimentene viste også at kvaliteten på et ordinert webkamera var
god nok, slik at det ikke var nødvendig å benytte et DV-kamera.
Det ble gjennomført en brukertest med 50 ungdommer. På grunn av problemer under
gjennomføringen ga denne ingen klare resultater. Likevel viste testen en tendens til at de
publikummerne som mente at interaktiviteten fikk de til å danse mer, også svarte mer
positivt på alle de andre spørsmålene. DJ-en som deltok under brukertesten opplevde at
systemet var nyttig fordi han fikk en bekreftelse på når publikum “tok av”. Bekreftelsen
førte til at han selv ble oppfordret til å yte mer. ENGELSK:
The aim of this project was to find a technical solution for offering interactivity to a
concert audience. The objective was to have the audience becoming active participators
in the concert and affect the concert’s mood. This was accomplished by giving them
some control over sound and graphic. As a controller for this interaction, a video camera
combined with motion analysis was used. This solution made the system transparent and
did not restrict the physical expression of the audience.
Motion analysis is sensitive to variations in the light conditions. To avoid this it was
experimented with a filter that removed the visible light, and the motion analysis was
done in the infrared area. The results show that it was possible to reduce the influence
from varying light with an IR-filter. The system is a real time system and therefore it
was experimented with different types of camera and settings to reduce the need of CPU
power. The experiment show it possible to reduce the frame rate significantly, without
reducing the motion analysis accuracy. Experiments indicate also that the quality from a
webcam is sufficient and that it is not necessary to use a DV camera.
A user study with 50 young people was conducted. The study is somewhat inconclusive
due problems faced during this experiment. Still it show that the audience who
stated that they danced more because of the interactivity, also responded more positively
to the other questions. The DJ who played music during the experiment, experienced
that the system was useful because it gave him a confirmation when the audience moved
and danced more expressively. This confirmation encouraged him to improve his performance.