Ped CM : pedagogisk Color Management
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2004Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1149]
Abstract
NORSK:
Ut fra erfaringer og samtaler med fagpersoner – er det tydelig
at mange ønsker og har behov for inngående kunnskaper innen
fargestyring. Tilgjengelig fagstoff som omfatter dette området er
hovedsakelig engelskspråklig og teknisk «tungt», noe som er med
på å gjøre læringseffekten vanskelig.
Det er på bakgrunn av disse problemområdene at prosjek tets
nytteverdi kommer frem. Prosjektet har, på grunnlag av egen
kompetanseheving, resultert i et norskspråklig kurs. Kurset skal
gi en grundig innføring i farger og fargestyring generelt rettet mot
trykk. Det skal også gi brukeren tilstrekkelig kompetanse til å praktisere
og implementere fargestyring i den aktuelle arbeidsflyten.
Kurset er tilpasset bedrifter og institusjoner i visualiseringssektorenen
og kan benyttes i undervisning og for kompetanseheving.
Kurset består av et kompendium med faglig innhold og en egenevaluering
hvor brukeren kan teste de kunnskapene han har tilegnet
seg. Dette blir presentert på et eget nettsted, der ergonomiske- og
pedagogiske-prinsipper er lagt til grunne. Kurset er per dags dato
unikt på markedet, både med tanke på tilgjenglighet og innhold.
Visualiseringssektoren har vist stor interesse for prosjektet, noe
som kan medføre at potensielle videreutviklingsområder kan finne
sted. Det er ennå ikke alle bedrifter i visualiseringssektoren som
har innført fargestyring i den daglige arbeidsflyten, noe som er med
på å gjøre prosjektet unikt og kan være med på å gjøre prosjektets
levetid lengre. ENGELSK:
Our own experiences and conversations with experts from the
graphic art industry show that there are strong demands in knowledge
of color management in the industry. Available literature
within this subject is mainly in English therefore hard to consume
for people who have problems with understanding English, which
again makes the effect of learning difficult.
The project’s value builds on the problem areas mentioned. On
the basic from personal competence, the outcome of this project
is a course in Norwegian. The course will give a profound introduction
in colors and color management mainly designed for print. In
addition, it will give the user sufficient competence to practice and
implement color management in the relevant workflow The course
is adjusted to companies and institutions in the visual sector, and
can be used in education and in the need for increased competence.
The course, consisting of one compendium containing professional
contents, also contains a self-evaluation where the user is
able to test the knowledge, which they have acquired on the base
of the information. This is being presented in an individual website,
where ergonomically- and pedagogical principles have been
focused on. The course is, to this day, unique and exclusive as far
as both availability and contains are concerned.
The visualisation sector has shown a great deal of interest in
this project, which can result in prospective fields of exploratin
taking place. Still, there are some companies in the visualisation
sector whose agenda do not contain color management. This will
contribute to the uniqueness of this project and might increase its
lasting effect.