• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ped CM : pedagogisk Color Management

Bråten, Thomas; Foss, Kjersti; Sivesind, Ann Kristin; Strand, Jan-Thore
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
PEDCM.pdf (515.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/143245
Date
2004
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for design [622]
Abstract
NORSK:

Ut fra erfaringer og samtaler med fagpersoner – er det tydelig

at mange ønsker og har behov for inngående kunnskaper innen

fargestyring. Tilgjengelig fagstoff som omfatter dette området er

hovedsakelig engelskspråklig og teknisk «tungt», noe som er med

på å gjøre læringseffekten vanskelig.

Det er på bakgrunn av disse problemområdene at prosjek tets

nytteverdi kommer frem. Prosjektet har, på grunnlag av egen

kompetanseheving, resultert i et norskspråklig kurs. Kurset skal

gi en grundig innføring i farger og fargestyring generelt rettet mot

trykk. Det skal også gi brukeren tilstrekkelig kompetanse til å praktisere

og implementere fargestyring i den aktuelle arbeidsflyten.

Kurset er tilpasset bedrifter og institusjoner i visualiseringssektorenen

og kan benyttes i undervisning og for kompetanseheving.

Kurset består av et kompendium med faglig innhold og en egenevaluering

hvor brukeren kan teste de kunnskapene han har tilegnet

seg. Dette blir presentert på et eget nettsted, der ergonomiske- og

pedagogiske-prinsipper er lagt til grunne. Kurset er per dags dato

unikt på markedet, både med tanke på tilgjenglighet og innhold.

Visualiseringssektoren har vist stor interesse for prosjektet, noe

som kan medføre at potensielle videreutviklingsområder kan finne

sted. Det er ennå ikke alle bedrifter i visualiseringssektoren som

har innført fargestyring i den daglige arbeidsflyten, noe som er med

på å gjøre prosjektet unikt og kan være med på å gjøre prosjektets

levetid lengre.
 
ENGELSK:

Our own experiences and conversations with experts from the

graphic art industry show that there are strong demands in knowledge

of color management in the industry. Available literature

within this subject is mainly in English therefore hard to consume

for people who have problems with understanding English, which

again makes the effect of learning difficult.

The project’s value builds on the problem areas mentioned. On

the basic from personal competence, the outcome of this project

is a course in Norwegian. The course will give a profound introduction

in colors and color management mainly designed for print. In

addition, it will give the user sufficient competence to practice and

implement color management in the relevant workflow The course

is adjusted to companies and institutions in the visual sector, and

can be used in education and in the need for increased competence.

The course, consisting of one compendium containing professional

contents, also contains a self-evaluation where the user is

able to test the knowledge, which they have acquired on the base

of the information. This is being presented in an individual website,

where ergonomically- and pedagogical principles have been

focused on. The course is, to this day, unique and exclusive as far

as both availability and contains are concerned.

The visualisation sector has shown a great deal of interest in

this project, which can result in prospective fields of exploratin

taking place. Still, there are some companies in the visualisation

sector whose agenda do not contain color management. This will

contribute to the uniqueness of this project and might increase its

lasting effect.
 

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit