Webbasert brukeropplæring for videokonferanseutstyr
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/143243Utgivelsesdato
2004Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1150]
Sammendrag
Målet for prosjektet var å lage prototyper for webbasert brukeropplæring for TANDBERG sine
videokonferanesystemer. Prosjektet var delt inn i to faser. Fase en besto i å utvikle forslag til en
webbasert brukeropplæring og underbygge de valg som ble tatt. Fase to besto av å utvikle prototyper.
Det ble utført litteraturstudier innen pedagogikk, kultur og e-læring. Idémyldring og utvikling
av forslag ble gjort. Sammen med oppdragsgiver ble det bestemt at tre prototyper skulle
utvikles med bakgrunn i fem av forslagene.
Prosjektet kom frem til at ved utvikling av en global brukeropplæring på web må det tas hensyn
til pedagogikk, kultur og brukergrensesnitt. Både oppgave- og problembasert undervisning
bør inngå i en ferdig brukeropplæring. Ut ifra dette ble det laget prototyper for å illustrere ulike
måter å lage en opplæring på. «Spill» og «Simulering med chat» er eksempler på oppgavebasert
undervisning, mens «Steg for Steg med animasjonsfi lm» er en problembasert undervisningsform.