Mobil TV: kartlegging av muligheter
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2007Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1227]
Abstract
NORSK:
Hovedprosjektets oppdragsgiver, Innovation Studios Norway, er en
bedrift som tenker fremtidsrettet og er opptatt av hva teknologien kan
bidra til av opplevelser. Mobil-TV er i dag en forholdsvis ny mobiltjeneste.
Oppdragsgivers ønske var å se på mulighetene for å starte opp
en mobil-TV-kanal i Norge, med ungdom som målgruppe.
Prosjektgruppens oppgave har vært å finne ut hvordan markedet stiller
seg til mobil-TV, hvilke teknologiske utfordringer en står ovenfor, og
til slutt kartlegging av hvordan en kan bygge opp en mobil-TV-kanal i
Norge. Først laget vi en oversikt over aktuell teori på fagområdet. Deretter
gjennomførte vi en spørreundersøkelse på den målgruppen som
ble utpekt. Metodene som er brukt for å løse oppgaven er både eksplorative
og deskriptive.
Rapporten konkluderer med at det er muligheter for å drive en mobil-
TV-kanal i dag. Det er mulig tjene penger , men det sannsynligvis ville
vært mer lønnsomt med et bredere marked enn bare ungdom. Mobil-TV
er i dag i en tidlig fase, og vi tror at i de kommende årene vil være stor
fremgang på teknologi og tjenester. ENGELSK:
Innovation Studios Norway, the employer of this project, is a company that
focus on innovation and what development in new technology can bring
forward. Mobile-TV is a relatively new service. Our mission according
to this was to inquire the possibilities for establishing a mobile-TVchannel
in Norway. This with youth as the main market segment.
Our research assignment was to discover how the marked are approaching
mobile-TV, what challenges, opportunities and limitations in
technology a mobile-TV-channel is facing . Finally we will map the
possibilities on how to organize a mobile-TV-channel. First we made
a overview on the most current theory on the subject. Thereafter we
conducted a online survey on the assigned target market. Both exploratory
and descriptive methods was used to conduct the research.
The report concludes that it is possible to establish a mobile-TV-channel
in Norway at present time. It is possible make a profit, but it is even
more profitable to appeal to a wider marked than only youth. Mobile-Tv
today is at a early stage, therefor we expect to see great progress the
following years in both technology and services.
Description
Sammendrag på engelsk