• Elevar sine opplevingar av danning og utdanning i skulen: I samsvar med utdanningspolitikkens intensjonar? 

      Stubhaug, Mia (Master thesis, 2021)
      Denne studien har undersøkt elevar sine opplevingar av danning og utdanning i skulen, samt i kva grad deira opplevingar samsvarer med utdanningspolitikkens intensjonar med skuleopplæringa. Danning vert ofte relatert til ...
    • Elevenes motivasjon for matematikk i barneskolen 

      Utvær, Hanne Therese (Bachelor thesis, 2019)
      Norsk og internasjonal forskning viser at elevenes indre motivasjon for matematikk synker med økende alder og at det er en positiv sammenheng mellom elevers opplevelse av mestring og motivasjon i faget matematikk. Studier ...
    • En sammenlikning av læreverkene Abakus og Multi med fokus på kognitive krav og modeller for brøk 

      Skjerven, Ingrid (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven tar for seg to læreverk i matematikk for fjerde trinn: Abakus og Multi. Problemstillingen er "Hvordan fremstiller læreverkene Abakus og Multi temaet brøk for elever på fjerde trinn?", med to underspørsmål: ...
    • Et perspektiv på lærers tilrettelegging av begrepslæring innen matematikkfaget på mellomtrinnet. 

      Vaag, Camilla Kildedam (Bachelor thesis, 2019)
      Skolen skal få nye læreplaner fra høsten 2020. En av de endringene som er foreslått er at elevene skal få muligheten til å jobbe med ulike metoder og tankemåter slik at de skal kunne utvikle en dypere forståelse i ulike ...
    • Kvalitativ studie av sammenhengen mellom Matematikk- og Kunst og håndverk-fagene i skolen 

      Brennhaug, Elisabeth (Bachelor thesis, 2019)
      I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt hvordan tre ulike lærere på ungdomstrinnet forholder seg til sammenhenger mellom Matematikk- og Kunst og håndverk-fagene, og hvordan dette påvirker undervisningen deres. Dette ...
    • Læreren i møte med elever som viser utagerende atferd 

      Ustad, Aina B. (Bachelor thesis, 2019)
      Denne bacheloroppgaven favner temaet atferd, med spesielt fokus på utagerende atferd, og er forankret i faget pedagogikk og elevkunnskap. Formålet med studien har vært å finne ut hvordan lærere i grunnskolen opplever å ...
    • Misoppfatninger innenfor brøk på 6. trinn 

      Aasen, Brian Maridal (Bachelor thesis, 2019)
      Denne studiens mål har vært å undersøke hvilke misoppfatninger elevene på 6. trinn har innenfor brøk. Fokuset har vært på telleren og nevnerens betydning samt brøk som relativ størrelse og danner da problemstillingen: ...
    • Misoppfatninger knyttet til brøk 

      Andreassen, Kristian (Bachelor thesis, 2019)
      Sammendrag Formålet med denne bacheloroppgaven er å bidra til økt forståelse for mulige misoppfatninger elever kan møte i arbeidet med brøk. Undervisning generelt kan ha en tendens til å gå videre, selv om ikke alle ...
    • Motivasjon og åpne oppgaver 

      Aslaksen, Tina Merete Melby (Bachelor thesis, 2019)
      Motivasjon er et tema i skolen som er utrolig viktig og aktuelt. Det er essensielt med motivasjon for å ha glede av skolehverdagen, og også for å oppnå ønsket læringsutbytte gjennom undervsiningen. Likevel er det mange ...
    • Når Pappa er Sinna Mann og Mamma en drage 

      Walaker, Vilde Fossum (Master thesis, 2021)
      Denne masteroppgaven er en multimodal kritisk diskursanalyse av bildebøkene Sinna Mann (2003) og Dragen (2018), begge skrevet av Gro Dahle og illustrert av Svein Nyhus. Studiens overordnede tema er vold i nære relasjoner. ...
    • Organisatorisk nivådifferensiering i matematikk 

      Holmli, Laura Daaland (Bachelor thesis, 2019)
      Denne bacheloroppgaven undersøker hvorfor to lærere velger å bruke organisatorisk nivådifferensiering som metode for tilpasset opplæring i matematikk. Gjennom kvalitative intervju og observasjoner undersøker jeg på hvilket ...
    • Preparing for and entering school 

      Schanke, Tuva (Doctoral theses at NTNU;2019:176, Doctoral thesis, 2019)
      Sammendrag Denne studien omhandlet barns deltakelse i skoleforberedende aktiviteter (SFA) i barnehage og utvalgte aktiviteter i første trinn. Det sentrale var å utforske interaksjoner mellom barna (5-6-åringer) og ...
    • Tidlig innsats og inkluderende fellesskap i skolen 

      Alstad, Emma Louise (Master thesis, 2021)
      Tidlig innsats har de siste årene fått økende politisk oppmerksomhet, og står i dag som ett av prinsippene i regjeringens arbeid med å forbedre det norske utdanningssystemet (Kunnskapsdepartementet, 2020). Formålet i denne ...
    • Tilpasset opplæring i en flerkulturell klasse 

      Bjørseth, Karoline (Bachelor thesis, 2019)
      I denne bacheloren har jeg forsket på tilpasset opplæring i en flerkulturell klasse på 3.trinn. Dette er noe som er veldig samfunnsaktuelt da skoleklassene rundt om i landet får større andel elever med innvandrerbakgrunn, ...
    • Tilpasset opplæring og uttak fra ordinær undervisning 

      Sletten, Kristoffer Jonassen (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikten med denne bacheloroppgaven er å få innblikk i en skoles arbeid med tilpasset opplæring i form av uttak fra ordinær undervisning. Dette med vekt på gjennomføring og organisering, samt drøfting av læreres refleksjoner ...
    • Undervisningsmetoder i matematikkfaget og deres påvirkning av læringsmiljøet 

      Solem, Ine Merethe Selte Larsen (Bachelor thesis, 2019)
      Formålet med denne oppgaven er å gi et bilde av ulike undervisningsmetoder i matematikkfaget og deres påvirkning av læringsmiljøet i klasserommet. Undersøkelsen hadde en kvalitativ tilnærming hvor jeg observerte totalt ...
    • "Uten matte hadde vi ikke klart noe nesten". En undersøkelse av 4. trinnselevers oppfatninger av matematikk i deres hverdag. 

      Dale, Julie Lilleby (Bachelor thesis, 2019)
      Formålet med denne undersøkelsen er å identifisere elevers oppfatninger av matematikk i deres dagligliv og hverdag. Dette er et tema som interesserer meg, da elever ofte spør: «Hvorfor må vi lære dette?». Her fokuserer jeg ...