• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En sammenlikning av læreverkene Abakus og Multi med fokus på kognitive krav og modeller for brøk

Skjerven, Ingrid
Bachelor thesis
Thumbnail
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610183
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [2430]
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg to læreverk i matematikk for fjerde trinn: Abakus og Multi. Problemstillingen er "Hvordan fremstiller læreverkene Abakus og Multi temaet brøk for elever på fjerde trinn?", med to underspørsmål: 1) Hvilke kognitive krav stiller oppgavene? og 2) Hvordan fremstiller læreverkene de ulike modellene ved brøk?

Det blir brukt både kvalitativ og kvantitativ metode for å svare på spørsmålene. Oppgavens analysekapittel baserer seg på teori om kognitve krav i matematikk og modeller for brøk. Brøk i læreplanen for fjerde trinn blir også kommentert. Avslutningsvis drøfter jeg kort om hvordan denne oppgaven er relevant for meg som kommende lærer.
 
This thesis looks at two teaching books in mathematics for fourth graders: Abakus and Multi. The main question is "how do the text books Abakus and Multi present fractions for four graders?". I will focus on which cognitive demands the books make, and how the books present the three models for fractions.

Both qualitative and quantitative methods are used to asnwer the questions. The analysis chapter is based on theory about cognitve demands and models for fractions. Fractions in the curriculum after year four is also commented on. In the end i will discuss shortly how his thesis is relevant for me as a future teacher.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit