Omsorgsrelasjoner mellom lærer og elev
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142356Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3967]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Relasjoner er en forbindelse mellom mennesker og grunnleggende hos alle mennesker (Tholin, 2019, s. 137). Det vil si at uansett rollen man har i skolen, vil det være en relasjon mellom menneskene i institusjonen. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt læreres erfaringer om hva som fremstår som sentralt i en omsorgsrelasjon mellom lærer og elev, og hvordan lærere kan opprettholde omsorgsrelasjonene til elevene sine. Hensikten med dette har vært å belyse temaet «omsorgsrelasjoner mellom lærer og elev», der jeg ønsker å belyse hva som er viktig i en omsorgsrelasjon og hva slags muligheter og utfordringer det er med å opprettholde omsorgsrelasjonen sett fra et lærerperspektiv. Et viktig moment i utarbeidelsen av studien, har vært et ønske om å inkludere begrepet omsorgsrelasjon for å si noe om elevens motivasjon, trivsel og læring (Skaalvik & Skaalvik, 2020, s. 231). Problemstillingen som har vært grunnlag for studien lyder slik:
«Hva fremstår som sentralt i en omsorgsrelasjon mellom lærer og elev, sett fra et lærerperspektiv, og hvordan kan lærere opprettholde omsorgsrelasjonene til elevene sine?»
Jeg har undersøkt denne problemstillingen gjennom kvalitativ forskningsmetode og benyttet meg av semistrukturerte intervju. I de kvalitative intervjuene har jeg forsøkt å belyse erfaringene og beskrivelsene til tre kontaktlærere. Deres beskrivelser om omsorgsrelasjoner mellom lærer og elev har blitt presentert og analysert gjennomgående med et teoretisk rammeverk som tar for seg Nel Noddings omsorgstenkning.
Gjennom en tematisk analyse av empirien var det tre tema som utpekte seg. Under det første temaet trekkes lærerens erfaringer om hva som er ansvaret til en lærer. Det var bred enighet om at det profesjonelle ansvaret til en lærer rommer ansvaret for opplæring, det sosiale hos eleven og at elevene skal trives på skolen. Videre viser de to neste temaene lærernes erfaringer om hva som er sentralt i en omsorgsrelasjon. Det andre temaet presenterer det å se, høre og forstå elevene kan være sentralt i en omsorgsrelasjon, men at det kan ta tid å bli kjent med elevene og elevene kan ha ulike omsorgsbehov. Under det tredje temaet presenterer lærerne at en god omsorgsrelasjon kommer til utrykk gjennom at elevene er trygge på læreren sin. Det viser seg at lærerne må vise trygghet til elevene, men det må være en gjensidighet i denne tryggheten. Det forekommer også beskrivelser om at enkelte relasjoner kan være utfordrende.
Jeg har ut ifra lærenes beskrivelser drøftet hvordan lærer kan opprettholde omsorgsrelasjonene til elevene sine. Muligheten i en omsorgsrelasjon er å bedre trivselen til elevene, læringsfellesskapet og interessen for fagene, men målstyring, presset og tidsklemme hos lærerne kan utfordre det å opprettholde omsorgsrelasjonene til elevene sine. Relationships are a connection between people and something fundamental in all human beings (Tholin, 2019). This means that regardless of one's role in the school, there will be a relationship between the individuals within the institution. The thesis explores the teachers' experiences regarding care relationship between teacher and student, and how teachers can maintain the care relationships. The purpose of has been to illustrate the topic of "care relationships between teacher and student," where I aim to highlight what is important in a care relationship and what opportunities and challenges exist in maintaining the care relationship from a teacher's perspective. An important aspect in developing the study was the desire to include the concept of care relationship to discuss the student's motivation, well-being, and learning (Skaalvik & Skaalvik, 2020). The research question that formed the basis of the study is as follows:
"What appears to be central in a care relationship between a teacher and a student, from a teacher's perspective, and how can teachers maintain these care relationships with their students?"
I have investigated this question through qualitative research methods and used semi-structured interviews. In the qualitative interviews, I have tried to illustrate the experiences and descriptions of three homeroom teachers. Their descriptions of care relationships between teacher and student have been presented and analyzed consistently with a theoretical framework that addresses Nel Noddings' ethics of care.
Through a thematic analysis of the empirical data, three themes emerged. The first theme addresses the teacher's experiences regarding what constitutes a teacher's responsibility. There was broad agreement that the professional responsibility of a teacher encompasses the responsibility for education, the social well-being of the students, and ensuring that the students are comfortable at school. The next two themes explore the teachers' experiences of what is central in care relationships. The second theme suggests that seeing, hearing, and understanding the students can be central in a care relationship, but it can take time to get to know the students and that students may have varying care needs. In the third theme, teachers present that a good care relationship is expressed through students feeling secure with their teacher. It appears that teachers must show security to the students, but there must be mutuality in this security. There are also descriptions of some relationships being challenging.
Based on the teachers' descriptions, I have discussed how teachers can maintain care relationships with their students. The potential in a care relationship is to improve students' well-being, the learning community, and interest in subjects, but goal orientation, pressure, and time constraints on teachers can challenge maintaining care relationships with their students.