Blar i NTNU Open på forfatter "Groven, Berit"
-
Arbeidsformer som fremmer gode overganger: En kvalitativ intervjustudie av overgangen fra grunnskole til videregående skole for elever med spesielle behov
Mæle, Anita (Master thesis, 2014)Dette er en kvalitativ intervjustudie av overgangen fra grunnskole til videregående skole. Oppgaven er en masterstudie i spesialpedagogikk ved Pedagogisk institutt NTNU, Norges Teknisk- Vitenskaplige universitet. Studien ... -
Barn som viser utfordrende atferd : en kvalitativ studie om hvordan pedagogen i barnehagen kan støtte og ivareta barn som viser utfordrende atferd
Lian, Tonje Gården (Master thesis, 2016) -
Det doble blikk – spesialpedagogen i endringstider
Groven, Berit (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:76, Doctoral thesis, 2007)Denne studien har fokus på spesialpedagogen, en sentral profesjon relatert til utvikling og realisering av opplæring for elever med særskilte opplæringsbehov. Ett aspekt i arbeidet med denne studien er profesjonskjennetegn ... -
«Det er jo viktig for alle!»: En fenomenologisk studie av hvordan elever med generelle lærevansker opplever ungdomstrinnet i forhold til trivsel
Dahl, Gunhild Jung Ae (Master thesis, 2010)Elever med lærevansker trives ikke med klasseromsundervisning. Denne undersøkelsen antyder at mangel på tilpasset opplæring i klassesituasjonen er hovedårsaken til at elever med generelle lærevansker ofte mistrives. Uten ... -
"Det må være forferdelig hvis en som er så intelligent og så flink egentlig skal bli ødelagt" : en kvalitativ intervjustudie av fire grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring og hvilke utfordringer de erfarer med å gi evnerike barn en tilpasset opplæring
Finsberg, Morten Kristoffer (Master thesis, 2015)Denne studien tar for seg grunnskolelæreres oppfatning av tilpasset opplæring for evnerike elever. Evnerike elever er en lite prioritert elevgruppe både i styringsdokumenter og i norsk faglitteratur. Tidligere forskning ... -
''Du kan være knakende flink assistent som gjør alt riktig om han ikke har spes.ped i ryggsekken'' - En kvalitativ intervjustudie om hvilke erfaringer barnehageassistenter har med IOP og spesialpedagogisk hjelp
Lernæs, Marit (Master thesis, 2017)Denne studien er gjennomført ved hjelp av forskningsintervju med fire intervjupersoner, to faglærte assistenter og to ufaglærte barnehageassistenter. Intervjuene var basert på en semistrukturert intervjuguide, og hadde til ... -
En vanlig familie med et vanlig barn: En kvalitativ studie av fire foreldres opplevelse av å bruke barnehageplass som et hjelpetiltak i barnevernet
Jektvik, Ellen Lucie Wedø (Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt fire foreldres opplevelser av å ha barnehageplass for sine barn som et hjelpetiltak i barnevernet. Fokuset har vært hva foreldrene legger vekt på i samarbeidet med barnehagen og ... -
Fange opp og følgje opp: Korleis vert barn som vekker bekymring i barnehagen fanga opp og følgt opp?
Båtsvik, Mildrid (Master thesis, 2013)Vi veit i dag at tidleg hjelp er god hjelp. For å kunne gi tidleg hjelp er tidleg identifikasjon av vanskar hos barn viktig. Sentrale føringar gir barnehagen eit samfunnsmandat som handlar om å fange opp og følgje opp barn ... -
"Forberedt på å ikke være forberedt" : den nyutdannede spesialpedagogen
Berg, Mari Oline Mahlum; Knutsen, Stine Tangen (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om hvordan det kan oppleves å være nyutdannet spesialpedagog i barnehage. Den store overgangen fra utdanning til arbeidslivet viser seg å kunne være spennende men også utfordrende på flere ... -
Forebygging: En kvalitativ intervjustudie om PPT sitt forebyggende arbeid med psykososiale vansker i skolen
Indal, Ingvild Hagerup (Master thesis, 2013) -
Forebygging: En kvalitativ intervjustudie om PPT sitt forebyggende arbeid med psykososiale vansker i skolen
Indal, Ingvild Hagerup (Master thesis, 2013) -
Foresattes vurdering av det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagene i Trondheim kommune
Soknes, Hege (Master thesis, 2013)I denne oppgaven foretas det en utredning, analyse og drøfting av det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagene. Problemstillingen er: Hvordan vurderer foresatte det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagene i Trondheim ... -
Hva har vært sentrale begrunnelser for å iverksette et kompetansehevingskurs for lærere i Bærum kommune om evnerike elever, og hvilken betydning tilligger deltakerne temaet og korset?
Dyrkorn, Ine Jonette (Master thesis, 2016)Problemstilling: Hva har vært sentrale begrunnelser for å iverksette et kompetansehevingskurs for lærere i Bærum kommune om evnerike elever, og hvilken betydning tillegger deltakerne temaet og kurset? Som problemstillingen ... -
Hva legger Pedagogisk-psykologisk tjeneste vekt på i systemrettet arbeid med barn i barnehage? : en kvalitativ intervjustudie om PP-rådgiveres erfaring med systemrettet arbeid i barnehagen
Olsen, Line Fossmo (Master thesis, 2015)I denne forskningen er fokuset på systemrettet arbeid i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT). Nærmere bestemt vil jeg forske på hvordan PPT kan arbeide systemrettet i forhold til barn med behov for særskilt hjelp og støtte ... -
Hvordan skape en glidende overgang fra ungdomsskole til videregående opplæring for elever med autismeforstyrrelser?: En kvalitativ studie med utgangspunkt i fagpersoners oppfatning og foreldres opplevelser av overganger
Høydal, Christiane Braaten (Master thesis, 2014)Studien omhandler fagpersoners oppfatning og foreldres opplevelse av hvordan overgangen fra ungdomsskole til videregående opplæring er for elever med autismespekterforstyrrelser. Overgangen mellom ungdomsskole og videregående ... -
I møte med hjelpeapparatet: En kvalitativ studie om hvilke opplevelser forelde til barn med en autismespekterforstyrrelse vektlegger i møtet med hjelpeapparatet.
Heggstad, Annette (Master thesis, 2011) -
''La dem få blomstre'' - En kvalitativ intervjustudie med fire grunnskolelærere om deres erfaringer med og oppfatninger om tilpasset opplæring for evnerike elever
Blomsø, Gunhild Johansen (Master thesis, 2017)Denne studien tar for seg grunnskolelæreres erfaringer med og oppfatninger om tilpasset opplæring for evnerike elever, avgrenset til faget matematikk. Elevgruppen er et fraværende felt i den norske lærerutdanningen og i ... -
Muligheter og begrensninger: Samarbeid mellom barnehage og barnevern når barnehageplass er tiltak under barnevernet
Halvorsen, Brita (Master thesis, 2011)De siste årene har det vært økende oppmerksomhet omkring temaet omsorgssvikt i samfunnsdebatten, samtidig som antallet barn som mottar hjelp fra barnevernet har økt for hvert år de siste ti årene. 70 % av barneverntiltakene ...