Arbeidsformer som fremmer gode overganger: En kvalitativ intervjustudie av overgangen fra grunnskole til videregående skole for elever med spesielle behov
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270150Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en kvalitativ intervjustudie av overgangen fra grunnskole til videregående skole. Oppgaven er en masterstudie i spesialpedagogikk ved Pedagogisk institutt NTNU, Norges Teknisk- Vitenskaplige universitet. Studien bygger på tre intervju av rådgivere ved ungdomsskole, videregående skole og fylkeskommunal PP-tjeneste, samt teori, internasjonale, statlige, fylkeskommunale og kommunale føringer.
Problemstillingen studien tar utgangspunkt i er: Hvordan blir det lagt til rette for overgangen mellom grunnskoleopplæring og videregående opplæring for elever med spesielle behov? Målet med studien er å sette søkelyset på hva som skal til for at kommune og fylkeskommune skal få til gode overganger for elever med spesielle behov. Studien kan bidra til å sette fokus på tilrettelegging for overgangen fra grunnskole til videregående skole.
Hovedfunn i oppgaven viser at arbeidsformer som fremmer gode overganger er gode rutiner og planer for tiltak, klar ansvars- og rollefordeling, et godt fungerende samarbeid, og gode rutiner for overføring og deling av informasjon. Det som ser ut til å være hovedutfordringen i forhold til overgangen fra ungdomsskole til videregående skole er at det mangler overordnede føringer fra statlig hold på hvordan man kan legge til rette for denne overgangen på en god måte.