Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 54101-54120 av 100608
-
Lesing av den naturfaglige teksten - En kasusstudie med fokus på sammenheng mellom lærers leseopplæring og elevers leseprosess i naturfag
(Master thesis, 2013)Denne studien beskriver lesing i naturfag fra et elev- og lærerperspektiv. Det er gjennomført lite forskning på lesing og naturfag etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006.Internasjonale undersøkelser viser at norske ... -
"Lesing er et redskap som er utrolig viktig for å mestre hele livet" - En kvalitativ intervjustudie av pedagogers arbeid med tidlig innsats, tilpasset opplæring og forebygging av lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2015)I denne kvalitative intervjustudien har hensikten vært å få en dypere forståelse for det arbeidet pedagoger legger i og rundt tidlig innsats og tilpasset opplæring for å forebygge lese- og skrivevansker i begynneropplæringen ... -
Lesing i den norske skolen
(Master thesis, 2017)For å kunne ta del i kunnskapssamfunnet er det avgjørende å utvikle gode leseferdigheter. I Norge er det ingen felles leseopplæringsmetode før etter andreklasse, som fører til stor metodefrihet for skoler og lærere. At én ... -
Lesing i samfunnsfag - En studie av 97 elevers lesevaner i samfunnsfag på videregående skole
(Master thesis, 2012)Det overordnede temaet for denne studien er lesing i samfunnsfag. Problemstillingen som undersøkelsen skal gi svar på handler om elevenes lesevaner i samfunnsfag. Elevene ble spurt om hva de leser og hvor de leser, om deres ... -
Lesing i samfunnsfag: En studie av 97 elevers lesevaner i samfunnsfag på videregående skole
(Master thesis, 2012)Det overordnede temaet for denne studien er lesing i samfunnsfag. Problemstillingen som undersøkelsen skal gi svar pa handler om elevenes lesevaner i samfunnsfag. Elevene ble spurt om hva de leser og hvor de leser, om deres ... -
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Lesing som anerkjennelse – den manglende dimensjonen i PISAs begrep om leseferdighet
(Peer reviewed; Journal article, 2016)This article discusses the PISA framework’s concept of reading. The main argument is that PISA’s cognitive approach to literacy only to a small extent captures the normative dimension of reading. Consequently, the test ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet i naturfag: Læreres oppfattelse og håndtering av lesing i naturfag på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2012)Denne studien har som hensikt å beskrive naturfaglæreres forståelse og håndtering av leseopplæringen i naturfagundervisningen på ungdomstrinnet. Lesing ble implementert som en av fem grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet ... -
Lesjinger ombord på barken Hulda i 1869
(Bachelor thesis, 2019) -
LESS beredskapsbåre i ny drakt
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke alternative materialer som evakueringsbåren til LESS kan produseres i, og hvilke produksjonsmetoder den kan produseres med. Metodene som ble brukt for å undersøke dette ... -
Less fiscal oversight, more adjustment
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In Norway, a reform in 2001 lifted budget and borrowing approval for local governments that comply with the balanced budget requirement (BBR). It was a concern that less fiscal oversight would lead to less fiscal discipline. ... -
'Less is more' : Pathways for Lower Steel Stocks in Developing Countries: An assessment of leapfrogging potentials in transportation D1-2012-38
(Master thesis, 2012)Effective climate change mitigation requires global carbon emissions to be reduced at least by 50% over the 2000-2050 period, as recommended by the IPCC. Producing steel accounts for approximately 9% of all energy-related ... -
«Less Mud-Slinging and More Facts» - En undersøkelse av tiltak knyttet til levevilkår i Oslo i høy- og senmiddelalderen
(Master thesis, 2018)Det allmenne europeiske synet på levevilkår i middelalderbyer er dystert, og preget av myten om «den mørke middelalder». Ikke bare er levevilkårene blitt ansett for å ha vært svært dårlige, men forskere har også satt ... -
Less of a Man:: Quixotism and Masculinities in Eighteenth-Century Fiction
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:237, Doctoral thesis, 2008) -
Less periprosthetic bone loss following the anterolateral approach to the hip compared with the direct lateral approach: A subgroup analysis from a randomized trial in patients with a femoral neck fracture
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Background and purpose — The loss of bone mineral in the proximal femur following hip arthroplasty may increase the fracture risk around uncemented stems. We hypothesized that the surgical approach to the hip might influence ... -
Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In this study, we analyse 23 prospective teachers’ lesson plans for short whole-class mathematics discussions held with students at a middle school. The plans are in the form of "lesson plays", where an imagined discussion ... -
Lesson plays as an approach to learning to teach proving
(Journal article; Peer reviewed, 2023)We suggest that writing lesson plays can be a valuable approach in learning to teach proving in teacher education. A lesson play is an imagined discussion between a teacher and some students about a particular mathematical ... -
Lesson study og matematikklærerens profesjonelle utvikling
(Master thesis, 2019)Denne studien undersøker om deltakelse i lesson study kan tilby matematikklæreren muligheter for profesjonell utvikling. De profesjonelle utviklingsmulighetene som undersøkes er muligheter til å tilby et profesjonelt ... -
Lessons from aviation: Applying threat and error management framework to cases from the offshore drilling industry
(Chapter, 2014)After the Macondo blowout in the Gulf of Mexico in 2010, several actions have been proposed to enhance safety in drilling operations. Among the suggested safety measures is the application of aviation style teamwork training ... -
Lessons from involving students in producing learning aids. Student perceptions and reflections on learning through project-based assignments
(Research report, 2019)This report was written during the autumn of 2019 as a part of the course, TPK/5100 Project Planning and Control at Norwegian University of Science and Technology(NTNU). This course is made to heighten the students when ...