Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 39370-39389 av 100652
-
Grain Refinement of Commercial EC Grade 1370 Aluminium Alloy for Electrical Applications
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The purpose of the present study was to investigate the effect of different grain refiners’ additions on structure and electrical conductivity of commercially electrically conductive (EC) grade 1370 aluminium alloy. A ... -
Grain Refinement of High Alloyed Steel With Cerium Addition
(Master thesis, 2011)This master thesis has the objective to improve the mechanical properties of Super Duplex steel by adding Elkem Grain Refiner (EGR). EGR is commercial grain refiner where the active element is cerium. Cerium is a strong ... -
Grain refinement of Ti6Al4V by incorporating in-situ TiB nanowhiskers in laser melting deposition
(Journal article; Peer reviewed, 2023)One of the known problems in laser melting deposition (LMD) of alloys is columnar grain morphology and large grain size. Adding reinforcements is generally suggested as a viable approach to tailor the microstructure and ... -
Grain-size Controlled Mechanical Properties of Polycrystalline Monolayer MoS2
(Journal article, 2018)Pristine monocrystalline molybdenum disulphide (MoS2) possesses high mechanical strength comparable to that of stainless steel. Large-area chemical-vapor-deposited monolayer MoS2 tends to be polycrystalline with intrinsic ... -
Grain-size Induced Strengthening and Weakening of Dislocation-free Polycrystalline Gas Hydrates
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Sediment-hosted gas hydrates have profound impacts on global energy sources and climate change. Their mechanical properties play a crucial role in gas recovery and understanding their evolution in nature, however, the ... -
Grammar competence in Lule Sami L1 and L2 young speakers: An investigation of consonant gradation, the grammar of spatial expressions and personal pronouns marked for dual
(Master thesis, 2013)The current master thesis is a study of the grammatical competence of Lulesami speakers. Lule Sami is a minority language in Norway and Sweden that suffers under the dominant languages of the aforementioned nation states. ... -
Grammar teaching in ESL classrooms : an analysis of R94 and LK06 textbooks
(Master thesis, 2014)Målet med oppgaven var å få et større inblikk i hvordan grammatikk vektlegges i lærebøker brukt i engelsk undervisning. Opggaven er en teoretisk analyse av lærebøker som er brukt i engelsk i første klasse på videregående ... -
Grammatical Gender in American Norwegian Heritage Language: Stability or Attrition?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper investigates possible attrition/change in the gender system of Norwegian heritage language spoken in America. Based on data from 50 speakers in the Corpus of American Norwegian Speech (CANS), we show that the ... -
Grammatical Gender: Acquisition, Attrition, and Change
(Journal article; Peer reviewed, 2021)This paper discusses grammatical gender in Norwegian by bringing together data from first language acquisition, Norwegian heritage language, and dialect change. In all these contexts, gender is often claimed to be a ... -
Grammatikalisering av adverbet "gjerne" i ulike norske varieteter
(Peer reviewed; Journal article, 2015)En ytring av setningen Jeg kjøper gjerne Jarlsbergostkan beskrive hva den som sierdette, kan tenke seg å gjøre i en gitt situasjon, men en ytring av den samme set-ningen kan òg beskrive hva han eller hun pleier å gjøre. ... -
Grammatikk i fagfornyelsen: hva mener ulike skoleslag? En analyse av innspill i siste høringsrunde til ny læreplan i norsk
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvilket syn på grammatikk som kjennetegner fem skoleslags uttalelser om det siste utkastet til ny læreplan i norsk i arbeidet med fagfornyelsen. Studien bærer preg av kreativitet og utprøving, ... -
Grammatikk i fagfornyinga: formidling av kjerneelementet språk som system og moglegheit i tre lærebøker
(Master thesis, 2021)Fagfornyinga tredde i kraft for første året for vidaregåande (VG1( 1 i august 2020. Då kom det blant anna nye læreplanar med nye kompetansemål, tverrfaglege emne og kjerneelement. Det er difor interessant å sjå på kva måte ... -
Grammatikk som et redskap for å kommunisere korrekt. En kvalitativ studie av tre norsklærere på småtrinnet sine oppfatninger av grammatikk og grammatikkdidaktikk.
(Master thesis, 2020)Brøseth og Nygård (2019b) argumenterer for at alle barn er språkgenier når de begynner på skolen. Barn kan jo tross alt prate riktig, men de språklige konvensjonene som ikke kommer naturlig gjennom språket, må de lære. ... -
Grammatikk- og uttaleundervisning for voksne innlærere av norsk – kan man spore en effekt? Resultater fra en intervensjonsstudie
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven foretok jeg en longitudinell effektstudie, hvor jeg undersøkte hvilke effekter eksplisitt formfokusert grammatikk- og uttaleuttaleundervisning av objektsskift har på voksne S2-innlærere av norsk. I ... -
«Grammatikken skal være en systematisk og integrert del av norskfaget»
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven presenteres det en nærstudie av hvordan grammatikk blir framstilt og presentert i norsklærebøkene for ungdomsskoletrinnet: Norsk 8-10 Grunnbok fra Cappelen Damm. Gjennom en kvalitativ tilnærming har ... -
Grammatikkens nytteverdi i skulen: ein kritisk diskursanalyse av læreplanane frå 1939 til 2013
(Master thesis, 2014-10-28) -
Grammatikkoppgaver etter fagfornyelsen. En teoretisk analyse av grammatikkoppgavene i en lærebok i norsk for 8.-10. trinn
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker grammatikkoppgaver i en lærebok i norsk (Kontekst, 8-10 Basis) som er revidert etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Undersøkelsen tar for seg hvordan grammatikkoppgavene er utformet ... -
Grammatisk genus i amerikanorsk : hvordan engelske lånord får norsk genus
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan engelske substantiv som lånes inn i amerikanorsk, får norsk genus. Teoretisk følger jeg den generative grammatikken. Norsk er et genusspråk, med tre genuskategorier, henholdsvis ... -
Grammatisk hokjønn i trøndersk barnespråk: Ein korpusstudie
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Det siste tiåret har det blitt forska mykje på grammatisk kjønn i Noreg, både på korleis barn lærer det og korleis det grammatiske kjønnssystemet er i endring. Basert på korpusdata ser Rodina & Westergaard (2013) på korleis ... -
Grammatisk kompleksitet : syntaktisk struktur, trekkmatriser og eksponentar i nynorsk og bokmål
(Master thesis, 2015)I denne oppgåva har eg undersøkt grammatisk kompleksitet. Nærare bestemt har eg undersøkt kva kompleksiteten til nynorsk og bokmål består av, og korleis eit måleverktøy for språkleg kompleksitet bør vere utforma. Eg ...