Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 20831-20850 av 100611
-
”Det er jo et av de vanskeligste områdene for en leder” En kvalitativ studie av lederes utfordringer med konflikthåndtering
(Master thesis, 2022)Konflikthåndtering anses for å være en sentral oppgave for ledere i arbeidslivet grunnet konflikters allestedsværende natur og potensielt destruktive konsekvenser. Lederundersøkelser og empiriske funn peker på en rekke ... -
"Det er jo et praktisk yrke!" Praksisveilederes erfaringer med vurdering i radiograffaglige praksisstudier
(Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn Bachelor i radiografi er et helsefaglig profesjonsstudium, der praksisstudier har en sentral rolle i utdanningsløpet. Praksisstudier har til hensikt å fremme profesjonsspesifikk kompetanse, og bidrar ... -
"Det er jo et psykisk spill...". En kvalitativ forskningsstudie om elevers opplevelse av digital mobbing, og deres tanker om hvordan dette kan forebygges i skolen
(Master thesis, 2015)Selv om digital mobbing er et forholdsvis nytt fenomen, har interesse fra forskere økt de siste årene. Mobbing på nett har fått en større plass i media, men uenighet om hvordan digital mobbing skal defineres og forstås, ... -
”Det er jo helt forferdelig at det ventes med ting til ungene begynner på skolen”: En kvalitativ undersøkelse av førskolelærere om mobbing og forebyggende arbeid
(Master thesis, 2013)Denne mastergradsavhandlingen, som har fått tittelen ”Det er jo helt forferdelig at det ventes med ting til ungene begynner på skolen”, er et resultat av en kvalitativ undersøkelse som baseres på informasjon fra fire ... -
"Det er jo ikke at de skal gjøre mest mulig, det er jo at de skal lære mest mulig" - En kvalitativ studie om selvregulert læring i naturfag
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å beskrive læreres og elvers tanker rundt selvregulert læring i naturfag, samt fremheve noen forhold som kan ha betydning for å utvikle selvregulerte elever. Begrepet selvregulert læring inngår ... -
''Det er jo ikke det at de er født med noen feil, liksom. De blir født inn i feil, hvis du skjønner.'' - Hvilke refleksjoner gjør tre grunnskolelærere seg om elevers konsentrasjonsvansker før, samt hvordan gjennomfører de oppmeldingen av en elev til PPT?
(Master thesis, 2018)Denne studien handler om tre læreres refleksjoner over konsentrasjonsvansker hos elever i grunnskolen, og hva de gjør før de tar steget og eventuelt melder saken til Pedagogisk-Psykologisk tjeneste (PPT). Problemstillingen ... -
"Det er jo ikke ledelsesgjerningen som er digital, det er jo kommunikasjonskanalen som er digital" : en intervjustudie med fire mellomledere om bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2016)Formålet med studien er å rette søkelyset mot en ny side av ledelse i vår tids teknologiske samfunn, og jeg har valgt å kalle denne ledelsesformen digitalisert ledelse, etter inspirasjon fra masterstudien til Siw O. Fjørtoft ... -
Det er jo ikke noe hokuspokus - En casestudie av en velferdsteknologisk buklanding
(Master thesis, 2017) -
"Det er jo ingen vits å drive naturfagundervisning hvis ingen lærer noen ting av det" - Naturfaglærerens meninger og tanker rundt strategisk læring i naturfag
(Master thesis, 2013)Denne master oppgaven er en studie av naturfaglæreren meninger og holdninger til bruk av læringsstrategier i naturfag. Bakgrunnen for studien er det økte fokuset på læringsstrategier i alle fag, som kom med Læreplanverket ... -
«(…) Det er jo mange som ikke blir lært alt dette hjemme, så det er bra man i hvert fall får lære det på skolen da» En kvalitativ studie av elevers erfaringer med undervisningen og det å lære om psykisk helse og livsmestring på en ungdomsskole
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: I vårt samfunn rettes det mye oppmerksomhet mot psykisk helse. Barn og unges økende selvrapportering av psykiske helseplager ses som bekymringsfullt, og de senere årene har både fagfolk og barn og unge selv ... -
”Det er jo morsmålet mitt”: Språkleg praksis blant gresk-norske born i Hellas
(Master thesis, 2010) -
«Det er jo også kommunikasjon, det å se enkeltindivider» : En kvalitativ studie om hvordan kommunikasjon kan påvirke motivasjon gjennom en livsstilsendring
(Master thesis, 2013)Dette er en kvalitativ studie som tar for seg hvordan kommunikasjon kan påvirke motivasjon for mennesker som går gjennom en livsstilsendring. Fokuset har vært hvordan man kan tilpasse kommunikasjonen slik at sykelig ... -
''Det er jo så enkelt, men selv så vanskelig'' - En kvalitativ studie om traumebevisst omsorg som rammeverk i bolig for enslige mindreårige asylsøkere
(Master thesis, 2017)Traumebevisst omsorg er en forståelsesramme som innebærer en økt forståelse for at traumeutsatte barn og unge i stor grad kan lide av utviklingstraumer, der uønsket og uhensiktsmessig adferd oftest er å anse som et ... -
Det er jo tilrettelagt for at de skal mestre
(Master thesis, 2018)Mennesker med utviklingshemming har et mindre variert idretts- og fritidstilbud enn resten av befolkningen. De deltar også mindre sammen med jevnaldrende og oftere i egne tilbud. De opplever flere barrierer til deltakelse, ... -
«Det er jo viktig for alle!»: En fenomenologisk studie av hvordan elever med generelle lærevansker opplever ungdomstrinnet i forhold til trivsel
(Master thesis, 2010)Elever med lærevansker trives ikke med klasseromsundervisning. Denne undersøkelsen antyder at mangel på tilpasset opplæring i klassesituasjonen er hovedårsaken til at elever med generelle lærevansker ofte mistrives. Uten ... -
'Det er jo viktig for meg begge deler' - En kvalitativ studie av hvordan kvinner håndterer kombinasjonen av lønnsarbeid og omsorgsarbeid gjennom job crafting
(Master thesis, 2019)Over the past thirty years the number of women in the workforce has increased considerably. Despite the development of multiple welfare benefits, the first years after becoming a parent is often described as demanding. ... -
"De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen omhandler fire norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen. Lærere har en nøkkelrolle i å implementere språk- og språkopplæringspolitikk. Med ny læreplan, Kunnskapsløftet 2020, er betoningen ... -
"Det er kanskje bare det at du får en tankevekker": En kvalitativ intervjustudie av tre læreres opplevelse av å delta i et samhandlingsprosjekt med PPT
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg undersøkt tre læreres opplevelse av å delta i arbeidsgrupper som er opprettet i forbindelse med «Samhandlingsprosjektet», som igjen er initiert av prosjektet «Faglig løft for PPT». Studiens ... -
"Det er kanskje det vi har lært mest, at det ikke er ett svar i rapporten, men det vi tenker…" - En studie om elevers oppfatninger om rapportskriving før og etter undervisning om naturvitenskapens egenart
(Master thesis, 2018)I sentrum for denne masteroppgaven står elevers perspektiver på innholdet i skolens naturfagundervisning. I naturfagdidaktisk litteratur ytres det bekymringer for at en framstilling av naturvitenskapen som objektiv og ...