Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 20803-20822 av 100500
-
"Det er jo ikke ledelsesgjerningen som er digital, det er jo kommunikasjonskanalen som er digital" : en intervjustudie med fire mellomledere om bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2016)Formålet med studien er å rette søkelyset mot en ny side av ledelse i vår tids teknologiske samfunn, og jeg har valgt å kalle denne ledelsesformen digitalisert ledelse, etter inspirasjon fra masterstudien til Siw O. Fjørtoft ... -
Det er jo ikke noe hokuspokus - En casestudie av en velferdsteknologisk buklanding
(Master thesis, 2017) -
"Det er jo ingen vits å drive naturfagundervisning hvis ingen lærer noen ting av det" - Naturfaglærerens meninger og tanker rundt strategisk læring i naturfag
(Master thesis, 2013)Denne master oppgaven er en studie av naturfaglæreren meninger og holdninger til bruk av læringsstrategier i naturfag. Bakgrunnen for studien er det økte fokuset på læringsstrategier i alle fag, som kom med Læreplanverket ... -
«(…) Det er jo mange som ikke blir lært alt dette hjemme, så det er bra man i hvert fall får lære det på skolen da» En kvalitativ studie av elevers erfaringer med undervisningen og det å lære om psykisk helse og livsmestring på en ungdomsskole
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: I vårt samfunn rettes det mye oppmerksomhet mot psykisk helse. Barn og unges økende selvrapportering av psykiske helseplager ses som bekymringsfullt, og de senere årene har både fagfolk og barn og unge selv ... -
”Det er jo morsmålet mitt”: Språkleg praksis blant gresk-norske born i Hellas
(Master thesis, 2010) -
«Det er jo også kommunikasjon, det å se enkeltindivider» : En kvalitativ studie om hvordan kommunikasjon kan påvirke motivasjon gjennom en livsstilsendring
(Master thesis, 2013)Dette er en kvalitativ studie som tar for seg hvordan kommunikasjon kan påvirke motivasjon for mennesker som går gjennom en livsstilsendring. Fokuset har vært hvordan man kan tilpasse kommunikasjonen slik at sykelig ... -
''Det er jo så enkelt, men selv så vanskelig'' - En kvalitativ studie om traumebevisst omsorg som rammeverk i bolig for enslige mindreårige asylsøkere
(Master thesis, 2017)Traumebevisst omsorg er en forståelsesramme som innebærer en økt forståelse for at traumeutsatte barn og unge i stor grad kan lide av utviklingstraumer, der uønsket og uhensiktsmessig adferd oftest er å anse som et ... -
Det er jo tilrettelagt for at de skal mestre
(Master thesis, 2018)Mennesker med utviklingshemming har et mindre variert idretts- og fritidstilbud enn resten av befolkningen. De deltar også mindre sammen med jevnaldrende og oftere i egne tilbud. De opplever flere barrierer til deltakelse, ... -
«Det er jo viktig for alle!»: En fenomenologisk studie av hvordan elever med generelle lærevansker opplever ungdomstrinnet i forhold til trivsel
(Master thesis, 2010)Elever med lærevansker trives ikke med klasseromsundervisning. Denne undersøkelsen antyder at mangel på tilpasset opplæring i klassesituasjonen er hovedårsaken til at elever med generelle lærevansker ofte mistrives. Uten ... -
'Det er jo viktig for meg begge deler' - En kvalitativ studie av hvordan kvinner håndterer kombinasjonen av lønnsarbeid og omsorgsarbeid gjennom job crafting
(Master thesis, 2019)Over the past thirty years the number of women in the workforce has increased considerably. Despite the development of multiple welfare benefits, the first years after becoming a parent is often described as demanding. ... -
"De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen omhandler fire norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen. Lærere har en nøkkelrolle i å implementere språk- og språkopplæringspolitikk. Med ny læreplan, Kunnskapsløftet 2020, er betoningen ... -
"Det er kanskje bare det at du får en tankevekker": En kvalitativ intervjustudie av tre læreres opplevelse av å delta i et samhandlingsprosjekt med PPT
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg undersøkt tre læreres opplevelse av å delta i arbeidsgrupper som er opprettet i forbindelse med «Samhandlingsprosjektet», som igjen er initiert av prosjektet «Faglig løft for PPT». Studiens ... -
"Det er kanskje det vi har lært mest, at det ikke er ett svar i rapporten, men det vi tenker…" - En studie om elevers oppfatninger om rapportskriving før og etter undervisning om naturvitenskapens egenart
(Master thesis, 2018)I sentrum for denne masteroppgaven står elevers perspektiver på innholdet i skolens naturfagundervisning. I naturfagdidaktisk litteratur ytres det bekymringer for at en framstilling av naturvitenskapen som objektiv og ... -
Det er klart du må være litt fucka - En kvalitativ studie av rusmidlers betydning i det norske musikkmiljøet.
(Master thesis, 2020)Denne kvalitative studien undersøker rusmidlers betydning i det norske musikkmiljøet. Oppgaven utforsker hvorfor musikere benytter avvikende elementer i sin selvpresentasjon, hva slags funksjon rusmidler har blant publikum ... -
Det er lett å trå feil når gulvet er lava : en kvalitativ studie av inklusjons- og ekslusjonsmekanismer på Studentersamfundet i Trondhjem
(Master thesis, 2017)I denne kvalitative studien av det sosiale miljøet blant frivillige på Studentersamfundet i Trondhjem har jeg undersøkt hvordan ulike inklusjons- og eksklusjonsmekanismer, særlig i form av ritualer og symboler, bidrar til ... -
«Det er lettere når vi er sammen» : En kvalitativ undersøkelse av deltakernes opplevelser av tiden etter et gruppebasert livsstilskurs ved en kommunal frisklivssentral.
(Master thesis, 2016-09-29)Formål: Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan deltakere som har deltatt på et gruppebasert livsstilskurs i regi av en kommunal frikslivssentral, har opplevd tiden etter kurset. Dette for å få kunnskap om ... -
"Det er liksom ikke et eget kapittel i barne- og ungdomsarbeider-boka om det." En kvalitativ studie av fire assistenters opplevelse av å arbeide med utagerende atferd i skolen
(Master thesis, 2023)Mye tyder på at atferdsvansker i skolen er et økende problem i dagens samfunn. Elever som sliter med å regulere sin atferd og tilpasse seg skolehverdagen vekker bekymring blant skoleansatte. For elever med atferdsvansker ... -
"Det er liksom ikke sånne knappemennesker man lager. Man må prøve å få med hele mennesket og" : en kvalitativ studie av hvordan vurdering for læring fungerer for lavtpresterende elever
(Master thesis, 2015)Formålet med studien: Formålet med studien har vært å få innsikt i hvordan prosjektet Vurdering for læring fungerer i praksis for de lavtpresterende elevene i arbeid med kompetansemål. Jeg har ønsket å se hvordan lærerens ... -
"Det er litt vanskelig å forklare": En kvalitativ studie av to elevgrupper på 7.trinn sitt arbeid med matematisk resonnering
(Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt matematisk resonnering i barneskolen, der formålet har vært å bidra med kunnskap om hvordan elever på 7.trinn arbeider med og samarbeider om resonneringsaktiviteter i matematikk. Denne kunnskapen ...