Blar i NTNU Open på forfatter "Løhre, Audhild"
-
Inclusive education for students with challenging behaviour: development of teachers’ beliefs and ideas for adaptations through Lesson Study
Aas, Hanne Kristin; Uthus, Marit; Løhre, Audhild (Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores development in teacher beliefs and ideas for adaptations with respect to students who display challenging behaviour. These students have the same right to inclusive education as other students, but ... -
''Jeg prøver virkelig å få det til - jeg skulle gjerne ha hatt åtte armer!'' - En kvalitativ intervjustudie av hvordan seks mellomtrinnslærere opplever at intensjonen om tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker blir realisert i praksis, samt hva lærerne uttrykker påvirker dette
Maalø, Kristin Vegge (Master thesis, 2017)I denne studien er fokuset rettet mot seks læreres opplevelser av hvordan intensjonen om tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker blir realisert i praksis, samt hva disse lærerne uttrykker påvirker dette. ... -
Lifestyle Changes in Diet and Physical Activities after Group Education for Type 2 Diabets - The Active Ingredient in the Education. A Qualitative Study
Rygg, Lisbeth Østgaard; Løhre, Audhild; Hellzèn, Per Ove (Journal article; Peer reviewed, 2017)Background: Diabetes self-management education (DSME) for patients with type 2 diabetes requires efficient teaching methods that make patients want to change lifestyle in terms of their diabetes. The study looks at what ... -
Listen to the voices of the students! The role of peers in academic and social school connectedness
Andersen, Marit; Rønningen, Grete Eide; Løhre, Audhild (Journal article; Peer reviewed, 2019)Previous literature has highlighted the role that adults play in fostering school connectedness and in supporting various outcomes, such as improved health and academic achievement. This study explores students’ discussions ... -
Livsmestring - et kontinuum - En kvantitativ studie av støtte og belastninger knyttet til ungdommers livsmestring
Hartwedt, Berit (Master thesis, 2019)Livsmestring har den siste tiden blitt et særlig populært begrep. I den nye læreplanen som trer i kraft i 2020 skal livsmestring, som en del av læreplanens generelle del, være et fokus på tvers av fag. Hensikten med denne ... -
Læreres møter med engstelige barn - Hvordan kan lærere bidra til at elever som er engstelige får en positiv utvikling?
Aas, Torhild Svaland (Master thesis, 2019)Problemstillingen tar utgangspunkt i læreres møte med engstelige barn. Gjennom denne studien har jeg søkt kunnskap om hvordan lærere og assistenter kan legge til rette for at disse barna utvikler seg positivt. I den ... -
Når de først får det til så blir gleden deres så stor.
Haugen, Amalie (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om tilrettelegging for mestring for elever med ADHD. Hensikten med studien er å finne ut hvordan en lærer tilrettelegger for mestring for elever med ADHD og om det tas bevisste valg rundt denne ... -
Om å oppleve ordene - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers erfaringer i arbeid med elever som har spesifikke språkvansker
Austnes, Sunniva (Master thesis, 2017)Språk er noe av det viktigste et barn lærer å utvikle. Vi bruker språket gjennom hele dagen, både for å kommunisere, dele tanker, meninger og videre for læring. I dagens skole stilles det også store krav til språklige ... -
Pedagogikkfagets kraft for lærerstudenter i profesjonsutdanningen
Tangen, Truls Nilsen; Madsen, Anders; Løhre, Audhild (Journal article; Peer reviewed, 2018)Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om pedagogikkfagets betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Vi undersøkte pedagogikkfagets betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å studere ... -
Peer victimization as reported by children, teachers, and parents in relation to children's health symptoms
Løhre, Audhild; Lydersen, Stian; Paulsen, Bård; Mæhle, Magne Olav; Vatten, Lars Johan (Journal article; Peer reviewed, 2011)Background: Victims of bullying in school may experience health problems later in life. We have assessed the prevalence of children’s health symptoms according to whether peer victimization was reported by the children, by ... -
Psykisk helse og somatiske plager blant unge - En kvalitativ studie av risiko- og beskyttelsesfaktorers betydning for ungdomshelse
Præsteng Osmo, Kristin (Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien er å undersøke risiko- og beskyttelsesfaktorer for ulike aspekter ved ungdommers helse. Hovedfokuset er på psykiske helse, men den somatiske helsen blir også belyst. Problemstillingen som besvares ... -
Samhandling og pasientforløp i støpeskjeen (SPIS)
Løhre, Audhild; Grimsmo, Anders (Research report, 2015)Evalueringsprosjektet SPIS – "Samhandling og pasientforløp i støpeskjeen" studerer i første rekke prosesser i samhandlingsreformen, men også resultater. Med utgangspunkt i mål og rammedokumentet for EVASAM, har prosjektet ... -
School wellbeing among children in grades 1-10
Løhre, Audhild; Lydersen, Stian; Vatten, Lars Johan (Journal article; Peer reviewed, 2010)Background: Determinants of children’s school wellbeing have not been extensively studied. In this cross-sectional study of school children we assessed how factors assumed to promote wellbeing and factors assumed to ... -
Skolens skytetrening som ressurs for elever med ADHD
Berg, Therese; Vinge, Marte (Master thesis, 2024)I denne studien har vi undersøkt hvordan tre elever med ADHD og deres lærere opplever at deltakelse på skytetrening i skoletiden har påvirket elevene faglig og sosialt i skolehverdagen. Hensikten har vært å undersøke hvilke ... -
Skolens skytetrening som ressurs for elever med ADHD
Berg, Therese; Vinge, Marte (Master thesis, 2024)I denne studien har vi undersøkt hvordan tre elever med ADHD og deres lærere opplever at deltakelse på skytetrening i skoletiden har påvirket elevene faglig og sosialt i skolehverdagen. Hensikten har vært å undersøke hvilke ... -
Skytetrening for elever med konsentrasjonsvansker; Evaluering av et tiltak i skolen
Østerlie, Ove; Vedul-Kjelsås, Vigdis; Buaas, Ingrid Østgaard; Løhre, Audhild (Research report, 2018) -
Spesialpedagogens opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen
Wike, Christian (Master thesis, 2017)Ved å gjennomføre fire kvalitative intervjuer av spesialpedagoger i barnehagen tar denne studien sikte på å fortelle om deres opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser før og under samarbeidet med ... -
Spesifikke språkvansker i barnehagen - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers opplevelse av å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker i barnehagen
Støbakk, Margrethe (Master thesis, 2017)Formål og problemstilling Jeg ønsker å se nærmere på hvordan det er for spesialpedagoger i barnehagen å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker. Med bakgrunn i dette har jeg utformet forskningsprosjektet ... -
Studenter med ADHD og deres lesing av fagtekster. En kvalitativ studie av tre studenters lesestrategier og kompenserende tiltak i møter med skriftlig materiale i høyere utdanning.
Kulset, Elina Munch (Master thesis, 2023)Lesing er noe alle må forholde seg til i dagens samfunn. Samtidig som vi interagerer med et større mangfold tekstpraksiser, øker behovet for en fundamental literacy, der lesekompetanse står sentralt. Som student er det ... -
The Expectancy-Value Questionnaire in Physical Education – a validation study among Norwegian adolescents
Østerlie, Ove; Løhre, Audhild; Haugan, Gørill (Journal article; Peer reviewed, 2018)One of the main aims of the school subject physical education (PE) is to promote a lifelong healthy lifestyle. The expectancy-value theory represents an essential theoretical perspective to examine and understand adolescents’ ...