• Bærekraftig utvikling gjennom bevaring og innovasjon 

      Brundtland, Johanne (Bachelor thesis, 2023)
      Gjennom Agenda 2030 og Parisavtalen har Norge forpliktet seg til å stoppe klimaendringene innen 2030 og være klimanøytrale innen 2100. For å klare å nå disse målene er man nødt til å sette inn tiltak i alle sektorer og ...
    • Bærekraftig utvikling i boligselskaper og bruk av NBBLs bærekraftsverktøy 

      Lous, Madeleine; Lund, Sofie Wessel (Master thesis, 2021)
      Regjeringen har en ambisjon om at miljøutslippene i 2050 skal være redusert med 90 95%. Samtidig er det anslått at 80-90% av bygningene som skal brukes i 2050 allerede er bygget. 70% av den totale bygningsmassen i Norge ...
    • Bærekraftig utvikling i boligselskaper og bruk av NBBLs bærekraftsverktøy 

      Lous, Madeleine; Lund, Wessel Sofie (Master thesis, 2021)
      Regjeringen har en ambisjon om at miljøutslippene i 2050 skal være redusert med 90 95%. Samtidig er det anslått at 80-90% av bygningene som skal brukes i 2050 allerede er bygget. 70% av den totale bygningsmassen i Norge ...
    • Bærekraftig utvikling i helsesektoren 

      Mathisen, Tina Marie; Zogaj, Argjenta (Master thesis, 2022)
      “Forandring er tvingende nødvendig!” skrev Brundtland i Vår felles framtid om bærekraftig utvikling i 1987 (Brundtland, 1987, s.9). Norges svar på å stanse klimaendringene har utviklet seg til å bli et overordnet mål om å ...
    • Bærekraftig utvikling i lærebæker på ungdomsskolen 

      Einarsen, Selma Danbolt (Bachelor thesis, 2021)
      Bærekraftig utvikling er et mye omtalt begrep som har fått voksende oppmerksomhet de siste årene. Allikevel viser forskning at ungdommer er mindre opptatt av klima i dag enn de var i 2009. Jeg har analysert tre lærebøker ...
    • Bærekraftig utvikling i lærebøker 

      Engelstad, Håkon Undheim (Bachelor thesis, 2021)
      I denne forskningsoppgaven er tema og problemstilling rettet mot bærekraftig utvikling i geografifaget på ungdomsskolen. De valgt lærebøkene vil bli drøftet opp imot en teori av Jerome Bruner, spiralprinsippet. Analysen ...
    • Bærekraftig utvikling i samfunnsfag 

      Ramstad, Morten (Master thesis, 2023)
      Sammendrag I denne oppgaven var målet å avdekke sentrale fremstillinger av bærekraftig utvikling i lærebøker i samfunnsfag på 10. trinn. Jeg har tatt for meg totalt ni lærebøker, fra tre forskjellige læreplaner: L97, LK06 ...
    • Bærekraftig utvikling i samfunnsfag - En lærebokanalyse 

      Skålholt, Jo Amund. (Master thesis, 2022)
      Sammendrag I denne masteroppgaven er det foretatt en lærebokanalyse av fire lærebøker i samfunnsfag fra to forskjellige forlag, med hensikt å undersøke hvordan lærebøker i samfunnsfag på mellomtrinnet fremstiller bærekraftig ...
    • Bærekraftig utvikling i skolen 

      Fornes, Hanna Norum (Master thesis, 2022)
      Denne kvalitative studien ser på 10. klasse elevers kunnskaper, holdninger og tanker rundt bærekraftig utvikling. Elevene i studien består av det første kullet som går ut av ungdomsskolen hvor LK20 er blitt tatt i bruk. ...
    • Bærekraftig utvikling med uteskole 

      Aashamar, Johannes Bakke (Bachelor thesis, 2021)
      Tverrfaglige tema er et nytt begrep som ble innført med ny læreplan i 2020. Bærekraftig utvikling som er et av de nye temaene, blir dermed satt tydeligere på dagsorden i undervisningen. Hvordan uteskole kan være en arena ...
    • Bærekraftig utvikling som periodearbeid i samfunnsfag 

      Haugen, Magnus (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne studien har vært å se på hvordan bærekraftig utvikling kan være tema for periodearbeid i samfunnsfag på ungdomskolen. Videre er følgende problemstilling stilt: «Hvordan kan periodearbeid om bærekraftig ...
    • Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet, og læringsutbytte: en casestudie av to undervisningsopplegg i videregående skole 

      Gjendemsjø, Jonas Hansen (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan en tverrfaglig undervisning av bærekraftig utvikling kan gjennomføres i videregående skole, og hvilket læringsutbytte elever kan ha av denne undervisningen. ...
    • Bærekraftig utviklings utvikling 

      (Bachelor thesis, 2022)
    • Bærekraftig vareproduksjon 

      Martinsen, Kristian (Chronicle, 2013-09-23)
    • Bærekraftige anskaffelser 

      Skari, Pål; Flaata, Hauk (Bachelor thesis, 2020)
      I denne oppgaven har vi tatt for oss å stadfeste om regjeringens ambisjoner om bærekraftig utvikling nødvendigvis også fører til høyere kostnader for den som enn måtte ønske å investere i et nytt bygg, eller anlegg. Vi er ...
    • Bærekraftige byrom igjennom en rettferdig planleggingsprosess 

      Hole, Martin Bollingmo (Master thesis, 2023)
      Trondheim kommune er i befolkningsvekst. Lade, en bydel i Trondheim, er et område hvor man i dag finner en stor mengde fortettings-prosjekter. I dette masterprosjektet vil jeg diskutere om, i hvor stor grad reguleringsp ...
    • Bærekraftige endringsagenter i restaurantbransjen: En kvalitativ studie om motivasjon og identitet 

      Kvelland, Astrid Amalie Langmoen. (Bachelor thesis, 2022)
      Studiens formål var å undersøke motivasjonen til bærekraftige endringsagenter som jobber ved bærekraftige restauranter. Det ble gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturerte intervjuer av to informanter. Tematisk ...
    • Bærekraftige energiløsninger for leirskolen på Skårøya 

      Wold, Øystein; Fagerbakke, Eirik; Fosse, Sindre (Bachelor thesis, 2022)
      Denne rapporten omhandler løsninger for mer bærekraftig drift av Hitra leirskole på Skårøya. Løsningene utarbeides og vurderes ved bruk av simulasjoner av solcelle- og vindturbinanlegg og økonomiske analyser av mulige ...
    • Bærekraftige holdninger i geografifaget: Hvordan påvirker Kunnskapsløftet 2020? 

      Lundanes, Ingrid (Master thesis, 2022)
      Bærekraftig utvikling har med innføringen av det nye læreplanverket, Kunnskapsløftet 2020, fått en sentral posisjon i geografifaget, og det er ikke uten grunn. Elevene må forberedes på å møte utfordringer knyttet til blant ...