Bærekraftige endringsagenter i restaurantbransjen: En kvalitativ studie om motivasjon og identitet
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004854Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3141]
Sammendrag
Studiens formål var å undersøke motivasjonen til bærekraftige endringsagenter som jobberved bærekraftige restauranter. Det ble gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturerteintervjuer av to informanter. Tematisk analyse resulterte i to hovedtemaer som fikk navneneVerdiorientert motivasjon og Den eksistensielle odysseen. Informantene var opptatt av å gjøreen forskjell for å trekke Norge i «en grønnere retning» og for å bety en forskjell i møte medandre mennesker. Til tross for at de tidvis opplevde vanskelige følelser knyttet til arbeidet,opplevde de likevel stor trivsel. Funnene ble drøftet opp mot oppgavens problemstilling: Hvamotiverer bærekraftige endringsagenter i restaurantbransjen? Ved bruk av relevant teori ommotivasjon og miljøidentitet ble det funnet at endringsagentene var drevet av en autonomform for motivasjon, og hadde en miljømessig identitet. Funnene fra studien kan benyttes forå tilrettelegge for denne yrkesgruppen. Dette er viktig for en kontinuerlig drift avmiljøvennlige praksiser, som kan bidra til at Norge når målet om å bli klimanøytralt innen2050.