Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 100316-100335 av 100613
-
Å se det usynlige - Organisasjonslæring som strategi for å fremme bærekraftige institusjonelle forandringer i organisasjoner
(Master thesis, 2018)The aim of this master thesis is to study how organizational learning can be used as an approach to develop sustainable institutional change in the organizational practices. The thesis is based on a qualitative case study ... -
Å se en person sin bakgrunn
(Bachelor thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: God kommunikasjon bidrar til økt trygghet hos personer med etnisk minoritets bakgrunn. Hensikten med denne oppgaven er å belyse sykepleieren sitt perspektiv i møte med etniske minoritetspasienter i ... -
Å se gjennom tomhetens lys
(Master thesis, 2022)Utgangspunktet for denne masteroppgaven er spørsmålet om nihilisme. Hva vil det si å erfare verden som meningsløs? Og på den andre siden: Hva vil det si å erfare verden som meningsfull? Hva er nihilisme, og hva betyr ... -
Å se med begge øynene: Tegntyper i norsk tegnspråk
(Bachelor thesis, 2023)Tegntypene i norsk tegnspråk er komplekse og kan brytes ned i ulike klasser for meningsdanning. Blant disse finner vi avbildende og leksikalske tegn, som er to omfattende tegntyper på hver sin måte. Disse to ressursene kan ... -
Å se med hjertets øyne: En fenomenologisk studie av sykepleierstudenters samspill med praksisveileder i en kirurgisk sengepost med hensyn til oppøving og utvikling av et faglig og reflekterende skjønn
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:246, Doctoral thesis, 2014)Bakgrunn og hensikt: Det er bred enighet om at omsorg står sentralt i utøvelsen av sykepleie. Denne avhandlingen baserer seg på en ide om at omsorgsfull og kyndig sykepleieutøvelse er fundamentert i et faglig og reflekterende ... -
Å se mennesket. Kan innsikt i psykoterapi bidra til bedre møter hos fastlegen?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Allmennmedisin er et generalistfag. I Norge er faget for det meste organisert som en fastlegeordning. Dette legger til rette for langvarige relasjoner mellom pasient og lege. Budskapet i denne artikkelen er at innsikt i ... -
Å se metaforer med nye øyne : bruk av metaforer i læreboktekster og minoritetsspråklige elevers resepsjon av disse
(Master thesis, 2015-06-24) -
Å se nytt i gammelt
(Master thesis, 2018) -
Å se og bli sett: En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelse av å skape et godt læringsmiljø for elever som viser innagerende atferd.
(Master thesis, 2012)Temaet for denne studien er elever som viser innagerende atferd, definert til en atferd der følelser, opplevelser og tanker holdes og vendes mot eleven selv (Lund, 2012, s. 27). Studiens formål har vært å undersøke hva ... -
Å sette i bevegelse: Et emosjonelt perspektiv på motivasjon hos bærekraftige endringsagenter i hotellbransjen
(Bachelor thesis, 2022)Studiens formål var å utforske hvordan motivasjon oppleves av bærekraftige endringsagenter til å føre bærekraftige omstillinger i sin restaurantvirksomhet, med fokus på hotellbransjen. Motivasjon ble i dette prosjektet ... -
Å sette i system. En fenomenografisk tilnærming av hvordan helsesykepleiere kartlegger skoleelevers psykiske helse.
(Master thesis, 2019)Introduksjon: Denne studien setter søkelys på hvordan helsesykepleiere i Norge kartlegger elevers psykiske helse. Det er gjort lite forskning på dette før. Oppgavens hensikt er å gi en beskrivelse av hvordan helsesykepleiere ... -
Å sette seg inn i hvordan andrespråksbrukere uttrykker seg. En bruksbasert studie av bruken av refleksive verb hos brukere av norsk som andrespråk.
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven undersøkes refleksive verb i bruk hos innlærere av norsk som andrespråk. Refleksive verb er en konstuksjon bestående av et verb og et refleksivt pronomen som peker tilbake på subjektet i setningen. ... -
Å si fra i dialog : en Q-metodologisk undersøkelse av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra i dialog med kolleger og ledere
(Master thesis, 2015)Målet med oppgaven har vært å gi et bidrag til å forstå mer av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra- i dialog. Er det noe som hemmer eller fremmer det å si fra i dialog med kolleger og ledere? Opplever ... -
Å sikre barns medvirkning ved bruk av samtaler i barnevernet
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Det er et stadig økende fokus på barns medvirkning i barnevernet. Likevel opplever sosialarbeidere det som utfordrende å implementere barns medvirkning i praksis. Forskning har vist at sosialarbeidere og andre ... -
Å sikte mot «excellence»: en simuleringsbasert studie om utvikling av ikke-tekniske ferdigheter hos anestesisykepleierstudenter
(Master thesis, 2015)NORSK: Introduksjon: Anestesisykepleiere arbeider i et komplekst og dynamisk miljø, som krever høy kompetanse. I de siste årene har det vært økende fokus på å bygge sikkerhet inn i anestesipraksis, med «excellence» som et ... -
Å sjå det ein ikkje ynskjer å sjå
(Bachelor thesis, 2021)Samandrag Bakgrunn: I Noreg er det store mørketal relatert til barn som blir utsett for ulike typar omsorgssvikt. I media får vi høyre historier om ulike barn som har blitt svikta av alle, og ikkje blitt sett i møte med ... -
Å skape bygda: En studie av et kulturprosjekt i Malm i Nord-Trøndelag
(Master thesis, 2010)Denne studien tar utgangspunkt i det lokalt forankrede teaterprosjekt ”Eplene i Messehagen”, satt opp på Malm i Nord-Trøndelag i 2008. Samfunnsprosesser og trender som kan ha stor betydning for ei bygd i dag blir belyst. ... -
Å skape en fiende
(Bachelor thesis, 2019)En analyse av nordmenns mentale kartlegging i perioden 1946-1948. Denne bacheloroppgaven undersøker hvor vidt og det utviklet seg en russerfrykt i den norske befolkningen i perioden etter andre verdenskrig og før undertegnelsen ... -
Å Skape en Oppslukende Opplevelse av Historiske Manuskripter ved bruk av Mixed Reality
(Master thesis, 2019)Gunnerusbiblioteket er det eldste vitenskapelige biblioteket i Norge. Bibliotekets samling inneholder spesial litteratur fra Norge og Europa. Biblioteket inneholder også et mindre bibliotek som heter “Knudtzonsalen”, som ...