• Å legge liv til dagene 

      Lilleeggen, Tora Trønnes (Bachelor thesis, 2020)
      Sammendrag Innledning: Palliasjon har fokus på best mulig livskvalitet for pasienter med livstruende sykdom, og forebygging av smerter og andre fysiske, psykososiale og eksistensielle problemer. Artikkelen tar for seg ...
    • Å legge til rette for deltakelse: En samtaleanalytisk studie av jobbintervju med søkere som har norsk som andrespråk 

      Måsøval, Silje Behrens (Master thesis, 2023)
      Det er et sysselsettingsgap mellom innvandrere og den øvrige befolkningen i Norge. Jobbintervjuet er en form for institusjonell samtale, som har en viktig portvokterfunksjon for deltakelse i arbeidslivet. Samtaleanalytiske ...
    • Å legge til rette for å gi elever læringsfremmende tilbakemeldinger 

      Skjørstad, Sivert (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven dreier seg om formativ vurdering, og problemstillingen oppgaven tar utgangspunkt i er: Hvordan kan en lærer legge til rette for å gi elevene gode læringsfremmende tilbakemeldinger? Hensikten med oppgaven ...
    • Å leie et hjem: Mødres fortellinger om hverdagslivet i leieboligen 

      Heggland, Vilde (Master thesis, 2023)
      I masteroppgaven undersøker jeg problemstillingen: Hvordan påvirker det å leie bolig barnefamiliers hverdagsliv og hjemliggjøring av boligen? Leietakere har oftere dårligere boforhold, i form av lavere standard, mindre ...
    • Å leie et hjem? : en kvalitativ undersøkelse av leietakere i Trondheim sine erfaringer med å leie bolig 

      Nilsen, Torunn Lien (Master thesis, 2016)
      This thesis explores the housing situation for renters in Norway's third largest city, Trondheim. My objective has been to examine the Norwegian renting sector from the renter's perspective, and my research questions have ...
    • Å lese historiens intime teater. Subjektivitet, temporalitet og privat-offentlige forhold i Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994 

      Gaare, Gabriel Rydland (Master thesis, 2021)
      Oppgaven er en undersøkelse av Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, som søker å gi en avklaring av dagbokens status som tekst og sjanger. Siden dens publisering i år 2000 har dagboken i større og større grad blitt inkludert i ...
    • Å leve et fullverdig liv etter hjerteinfarkt 

      Indrehus, Fredrik; Elvsveen, Sverre; Dybvad, Sivert (Bachelor thesis, 2022)
      Bakgrunn: Hjerteinfarkt er en stadig økende tilstand både nasjonalt og internasjonalt. Færre liggedøgn fører til mindre tid med pasienten som kan føre til mindre informasjon og dårligere oppfølging. Ivaretakelsen av disse ...
    • Å leve godt med nedsatt syn 

      Hansen, Ingrid (Bachelor thesis, 2022)
      Introduksjon: Forandringer i synsfunksjon er en naturlig del av det å bli eldre. For noen vil disse forandringene resultere i utfordringer i hverdagen, og vil påvirke hvordan man utfører aktiviteter. Formålet med denne ...
    • Å leve helt til livets slutt 

      Aase, Marita Hannisdal; Otterlei, Oda Iren Myran (Bachelor thesis, 2023)
      Hensikt: Hensikten med vår oppgave er å utforske hvilke utfordringer sykepleiere opplever i forbindelse med å gi palliativ pleie til hjemmeboende kreftpasienter.  Metode: Vi har gjennomført et systematisk litteratursøk ...
    • Å leve i et bevaringsområde : en kvalitativ studie av beboeres opplevelser av Bakklandet i Trondheim som bosted 

      Fossdal, Cathrine (Master thesis, 2018)
      Opp gjennom historien har det vært ulike forestillinger av om det er det gode eller det dårlige liv som leves i byene. Også i dag er forestillingene preget av tvetydighet og dualisme, og der bylivet omtales i både positive ...
    • Å leve i lys 

      Vik, Marie Sæbø; Haatveit, Knut Stenvik (Master thesis, 2017)
      I vår masteroppgave fokuserer vi på dagslys i boliger. Vi utforsker det nordiske dagslys som et viktig arkitektonisk element i utformingen av boliger, så vel som de helsemessige og biologiske innvirkningene dagslys har. ...
    • Å leve med depresjon etter hjerneslag. 

      Åmås, Ida-Elin Ingeborg (Bachelor thesis, 2016)
      Bakgrunn for tema: I studien ønsker jeg å belyse erfaringer til pasienter med depresjon etter hjerneslag. Dette for å finne ut hvordan sykepleiere kan møte denne pasientgruppen. Pasienter med hjerneslag kan en møte i alle ...
    • Å leve med diabetiske fotsår - en systematisk litteraturstudie 

      Gausel, Stian Frette; Groot, David (Bachelor thesis, 2017-05-22)
      Purpose: This bachelor paper is a systematic literature study seeking to explore the experiences of patients with diabetes living with diabetic foot ulcers. This knowledge is relevant to nurses who provide nursing care ...
    • Å leve med dysleksi: En kvalitativ intervjustudie om voksnes erfaringer og opplevelser med dysleksi 

      Frost, Kristin (Master thesis, 2014)
      Tema og bakgrunn: Denne studien handler om å belyse erfaringer og opplevelser som personer med dysleksi har fra skolen, og fra utdanning, arbeid og hverdagsliv i voksen alder. Bakgrunn for valg av tema er at jeg som lærer ...
    • Å leve med epilepsi - barns utfordringer 

      Wiik, Sanne; Stenseth, Ellen Marie Stette (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikt: Hensikten med litteraturstudien er å finne ut hvilke utfordringer barn med epilepsi møter. Metode: Oppgaven er en systematisk litteraturstudie bestående av selvvalgt litteratur og åtte forskningsartikler som ble ...
    • Å leve med et barn med internaliserende vansker : foreldres opplevelse og forståelse av vanskene 

      Risberg, Rikke Brønseth (Master thesis, 2016)
      Denne studien er basert på 17 intervju av foreldre til barn med symptomer på angst og/eller depresjon, og omhandler foreldrenes opplevelse og forståelse av barnets internaliserende vansker. En fenomenologisk-hermeneutisk ...
    • Å leve med hjerneslag - frå eit pårørandeperspektiv 

      Myklebust, Camilla Høydal (Bachelor thesis, 2020)
      Bakgrunn: Å vere pårørande til ein hjerneslagpasient kan vere ei krevjande utfordring, som påverkar livskvaliteten, relasjonane og identiteten til dei pårørande. Hensikt: Hensikta med mi litteraturstudie var å undersøke ...
    • Å leve med KOLS i hverdagen 

      Wang, Martine (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikt: Hensikten med denne oppgaven var å finne ut hvordan pasienter opplever å leve med kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS) i hverdagen. Metode: Det ble gjennomført systematisk litteratursøk hvor åtte kvalitative ...
    • Å leve med stamming - Ein kvalitativ studie om talevansken stamming i kvardagen til tre vaksne menneske 

      Engeset, Birte Haddal (Master thesis, 2017)
      Dette er ei masteroppgåve frå Norges Teknisk- Naturvitskapleg Universitet og Dronning Mauds Minne Høgskule i Trondheim. I denne oppgåva ynskjer eg å få eit innblikk om temaet stamming og korleis stamming kan påverke livet ...