Browsing NTNU Open by Author "Schofield, Daniel"
Now showing items 1-20 of 40
-
Affordanser i ungdoms bruk av Snapchat - En kvalitativ intervju-undersøkelse av ungdoms refleksjoner rundt egen Snapchat-bruk
Valsø, Ida (Master thesis, 2018)The theme for the project is young people on Snapchat, and how they experience and reflect on the use of this application. The research design is qualitative, and consists of eight interviews with school students at the ... -
Det er mye lettere å snakke om Napoleon enn underliv
Øverby Thun, Therese (Master thesis, 2023)Denne oppgaven utforsker seksualisert medieinnhold i skolen, og hvilken didaktisk tilnærming læreren har til temaet i både formelle og uformelle læringssituasjoner. Forskning viser at barn og unge vokser opp i en tid hvor ... -
"Det var litt godt og litt vondt å se henne"- pårørendes erfaringer med bruk av videokommunikasjon på sykehjem.
Grønnestad, Hanne (Bachelor thesis, 2021)Da korona-pandemien traff Norge våren 2020 ble det innført besøksforbud på sykehjem over hele landet. Som et middel for å forebygge sosial isolasjon og for å opprettholde sosial kontakt mellom sykehjemsbeboere og deres ... -
Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse
Schofield, Daniel (Chapter, 2018) -
Digitale verktøy i barnehagen - Barns digitale dannelse
Myran-Brink, Silje (Master thesis, 2022)I 2017 kom en ny rammeplan for barnehagen ut og der legges det mer vekt på digital praksis enn tidligere. Fra at barna bør få kjennskap til digitale verktøy heter det nå at barnehagen skal ha en digital praksis som bidrar ... -
Elever med skolevegring faller mellom to stoler
Valsø, Sæterbø Eirill (Master thesis, 2023)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse av lærere og foreldres opplevelse og erfaringer med skolevegringsproblematikken som sies å være en økende trend i dagens norske skoler. For å få innsikt i foreldre og ... -
Elever som lærere : en case studie av tre elever i prosjektet GrØnske
Jacobsen, Siri Hernes (Master thesis, 2016)Prosjektet GrØnske er et folkehelseprosjekt rettet mot elever i videregående skole hvor en ønsker at elevene skal få kunnskap om fysisk helse, psykisk helse og kosthold. Prosjektet ble gjennomført i en klasse på en ... -
From black screens to mediating means: A classroom study of Media Literacy 2.0 in higher education
Schofield, Daniel (Peer reviewed; Journal article, 2023)The paper reports on an empirical case study that explores innovative teaching practices in higher education, including digital, physical, and blended learning activities. The study followed the Master’s course ‘Experts ... -
Global mediegrafi som pedagogisk metodei videregående skole
Schofield, Daniel (Master thesis, 2009) -
Hvilke erfaringer har tre lærere med bruken av digitale verktøy i undervisningen under koronapandemien?
Strand, Johannes (Bachelor thesis, 2021)Koronapandemien har skapt store utfordringer for alle berørte samfunn. I Norge brøt den ut for fullt i mars 2020. Regjeringen bestemte seg for å stenge barnehager, skoler og utdanningsinstitusjoner den 12. mars. Det ble ... -
Hvordan opplever tre aktører i næringslivet digitaliseringen som følge av en global pandemi?
Bekke, Scott Aleksander (Bachelor thesis, 2021)Formålet med bacheloroppgaven er å besvare problemstillingen, hvordan opplever tre aktører i næringslivet digitaliseringen som følge av en global pandemi? Dette er en dagsaktuell tematikk ettersom oppgaven ble skrevet ... -
Hvordan oppleves det å delta i ungdomsbedrift for elever med særskilte behov? En kvalitativ intervjustudie av hvordan to elever med særskilte behov opplever å arbeide i ungdomsbedrift, med fokus på inkludering
Valle, Ruth Ida (Master thesis, 2017)Innovation Cluster for Entrepreneurship Education (ICEE) er et større EU-prosjekt om entreprenørskapsutdanning som denne studien er en del av. Formålet med denne studien er å få en dypere innsikt og bedre forståelse for ... -
''Jeg ser hvordan min kropp ser ut i forhold til deres kropp'" - En kvalitativ intervjustudie av sju tenåringsjenters refleksjoner rundt kropp og representasjoner av kropp på Instagram
Sæter, Anja Dalsegg (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar sikte på å få kunnskap om tenåringsjenters opplevelser og tanker rundt kropp og representasjoner av kropp på bildedelingstjenesten Instagram. For at ungdom skal kunne dele og se andres innlegg på ... -
Kan teknolgien gjøre deg seende? En kvalitativ studie om blinde og sterkt svaksyntes refleksjoner med digitale læringsressurser
Skauen, Marte. (Master thesis, 2023)Norsk -
Kjennetegn på digital kompetanse i én førsteklasse gjennom bruk av nettbrett i undervisningen
Ingebrigtsen, Rebecka Holm (Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven blir det forsket på hvilke kjennetegn av digital kompetanse en førsteklasse har i bruk av nettbrett i undervisningen, og hvilke synspunkter læreren har. Ved å observere klassen en dag og intervjuet læreren ... -
Kriser og katastrofer i sosiale medier - En kvalitativ studie av unge voksnes møte med krise- og katastrofenyheter i sosiale medier
Eriksen, Eivind (Master thesis, 2017)In line with our ever-increasing usage of social media, consumption of news is undergoing significant changes. This thesis explores the experience of consuming news through social media as opposed to more traditional news ... -
Livsmestring og kompetanse - en kritisk lesning av punkt 2.5.1 i læreplanverket
Danielsen, Håvard (Bachelor thesis, 2019) -
Lærerne i den digitale skolen
Eliassen, Håvard (Master thesis, 2021)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse for lærernes opplevelser og erfaringer av den digitale skolen under nedstengningen i koronapandemien. Med utgangspunkt i disse opplevelsene, diskuteres potensielle ... -
Medborgerskap i en ny digital verden. En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres erfaringer med undervisning tilknyttet samfunnsdeltakelse og digitalt medborgerskap.
Hansen, Martine Roksvåg (Master thesis, 2022)SAMMENDRAG Vi befinner oss i et samfunn der digitale medier har en dominerende innflytelse på mange områder i vårt liv, og teknologi- og medieutviklingen skaper nye muligheter og utfordringer for vår kommunikasjon og ... -
The Media and Global Imagination: Mediagraphy as a Multimodal Learning Activity in Higher Education
Schofield, Daniel; Carvajal, Paulina (Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores how higher education students express their worldviews and sense of belonging based on a study on mediagraphy as a learning activity. Empirical data are drawn from a study conducted in 2020 with ...